Vaardagen 2008

Vaardag 029 op 17-07-2008

We hebben gevaren met een praatgroep van het Behouden Huys te Haren.023 Beh huys 9

We hebben samen een fijne dag gehad. Hieronder een prachtig verslag van Rene, want mooier kunnen wij het niet verwoorden.
De gedachte echter dat een aantal van het gezelschap het gevecht tegen de ziekte zullen verliezen, maakte het tot een hechte groep...

Sterkte lieve mensen
Auteur Vaarwens

Jachthaven Lauwersoog voor de ligplaats
Geale Postma voor de rondleiding

het verslag van Rene;

Wij Annelies , Saakje , Dorie , Tineke ,en Rene,van de basisgroep 51 van het Behouden Huys gaan een dagje varen met de Meander.Op een vrijdag voor aanvang van de sessie (praatgroep lotgenoten) heb ik de folder gelezen die op de tafel lag van stichting vaarwens over een dagje mee varen met de Meander. Iedereen gelijk enthousiast,agenda’s erbij en een datum prikken bij de receptie. Zo gezegd zo gedaan, vaardag 23 Juli, via e-mail contact gelegd, opstap plaats Lauwersoog. Bij aankomst te Lauwersoog zien we het stoere schip al liggen. Evert staat bij de slagboom om ons doorgang te verlenen. Aan boord wacht ons een hartelijk ontvangst van Inge en Evert en onder het genot van een kopje thee of koffie wordt het al snel gezellig iedereen voelt zich al snel thuis bij deze gastvrije mensen (de boot is ook gelijk hun huis). Er is ook een verslaggeefster aan boord die een aantal interviews gaat doen en de stichting vaarwens en het Behouden Huys onder de aandacht gaat brengen in de Leeuwarder courant. Een fotograaf schiet snel nog even wat plaatjes en gaat dan van boord. Evert start de karren en het schip komt tot leven. We gaan de haven uit het Lauwersmeer op. Het weer is prachtig en we genieten met volle teugen. Al snel gaan een paar dames voorop het schip zitten genieten van de zon en het uitzicht, terwijl op het achterdek en in de stuurhut nog gezellig gekletst wordt. Inmiddels ben ik tot stuurman gepromoveerd en ben de koning te rijk. Het sturen gaat me goed af en ik vergeet zelf mijn lichaam, wat een heerlijk gevoel. Evert praat honderd uit over de omgeving en de natuur. Hij lijkt naast schipper wel een bioloog te zijn, zoveel weet hij ons te vertellen over het gebied. We zien Schotse Hooglanders en veel vogels waaronder witte reigers. Het is gezellig druk op het water. De Meander is dan ook een indrukwekkende verschijning gezien de belangstelling van de watersporters er wordt dan ook druk gegroet. In Zoutkamp gebruiken we de lunch die Inge voor ons heeft klaargemaakt die rijkelijk is voorzien van allerlei belegde broodjes fruit en zuivel. Na de lunch gaan we samen met Inge en de scheepshond Joey Zoutkamp verkennen en als klap op de vuurpijl worden we getrakteerd op een visje en krijgen we een rondleiding in de palingrokerij. Daarna wordt er weer koers gezet richting Lauwersoog.

Al snel is het weer een gezellige boel en als het gezellig is gaat de tijd snel voorbij.

Tot mijn grote vreugde krijg ik de uitnodiging van Evert om weer plaats te nemen achter het roer, wat een dag. Midden op het Lauwersmeer laat Evert even de motoren volaan grommen wat de dames gelijk van het voordek doet komen en dat is wel kicken hoor. Bij aankomst in de haven van Lauwersoog wordt er nog even nagepraat over deze fantastische dag die we hebben beleefd. Inge neemt nog even een paar foto’s en daarna nemen we afscheid. We nemen afscheid van deze fantastische mensen die naast hun gastvrijheid ook een luisterend oor hebben gehad.  Evert en Inge Jullie hebben een hart van goud ik heb genoten (Rene). Wat een bijzondere,'emotionele dag bedankt (Annelies). Evert en Inge Jullie zijn voor mij de ware christenen (Saakje)  Weer ervaren wat leven kan zijn na een periode van overleven(Dorie).

Groetjes Rene Drent

Beh huys  1