Vaardagen 2008

Vaardag 027 op 14-07-2008

Een vaardag met de Familie Brons op een prachtige zomerdag.

Een prachtige zomerdag met de heer Brons. Vandaag vergat hij even alle zorgen en zijn voorland, vandaag voer hij met de Meander V en genoot zichtbaar!

Vaarwel dappere vaargast
Auteur Vaarwens

Met dank aan
Jachthaven Noordergat voor de ligplaats
Geale Postma voor de rondleiding op de rokerij

Lieve woorden van de familie:

Beste Evert en Inge,

Zoals beloofd hier ons verslag van de supermooie dag die wij mochten beleven met jullie samen!  De weersvoorspellingen lijken goed! Tussen 10 en half 11 worden we verwacht bij Lauwersoog; Noordergat. Evert wacht ons al op bij de poort en we kunnen zo doorrijden naar de boot. Jan Bouwman (fotograaf) zit al lekker aan de koffie, Inge heeft er ook wat lekkers bij. Even later komt ook de journaliste Marijke Brouwer erbij. Dan nog even een ‘picture moment’ voor Evert en Inge vóór de boot en dan gaat Jan er weer vandoor. Wij, papa, mama, zoon en schoondochter hebben er zin in: varen maar! Op naar Zoutkamp! We zitten lekker beschut op het achterdek, en de zon schijnt, het beloofd een mooie dag te worden. We varen rustig en zien het Groninger landschap aan ons voorbij glijden. Langs ‘Esonstad’, naar de sluis van Zoutkamp waar we vlot doorheen mogen varen. Bij Zoutkamp mogen we aanleggen bij de palingrokerij van Gaele Postma. Op de boot op het achterdek krijgen we een lekkere lunch, dan gaat ook Marijke weer van boord, ze heeft haar verhaal wel rond. Wij gaan ook van boord, eerst naar het visserijmuseum, het is rustig zo op de maandagochtend dus we kunnen op ons gemak het museum verkennen. Nog even wat souvenirs gekocht en dan naar de palingrokerij. Daar krijgen we te zien hoe de paling wordt schoongemaakt en gerookt, erg interessant om eens te zien. Uiteraard hoort proeven er ook bij! Het smaakt heerlijk. Wij gaan langs dezelfde weg terug.  Wederom verteld Evert honderduit over de boot en over hun leven maar ook Inge is een gezellige prater.Allen genieten we enorm van de dag, die alweer veel te snel voorbij gaat. Onderweg nog een verse haring, wat een feest! Dank voor deze mooie dag! We denken er met veel plezier aan terug.

Familie Brons-Leek/Zuidhorn

Dhr Brons 1