Vaardagen 2008

Vaardag 031 op 21-07-2008

We hebben gevaren met Cathelijne en vrienden.021 Catelijne 1

De ziekte Cystic Fibrosis is slecht behandelbaar en velen hebben een slechte levensverwachting. We kregen het verzoek van de Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting (NCFS) met of we dit jaar met een aantal patiënten/jongeren die bij hun aangesloten zijn wilden gaan varen. Ze hebben namelijk een prijsvraag gehouden en de prijs voor de winnaars is een dagje varen met Stichting Vaarwens.

Catthelijne won ook een vaardag... Het had de dag ervoor gestormd en de volgende dag zou het beter worden. De weersvoorspellingen kwamen gelukkig eens een keer uit.

Sterkte Cathelijne
Auteur Vaarwens

Jachthaven Lauwersoog voor de ligplaats
Geale Postma voor de rondleiding
Visserijmuseum Zoutkamp voor de gastvrijheid

Het verslag Van cathelijne:

Dagje met de Meander.

Net voor de zomervakantie las ik in de digitale nieuwsbrief van de NCFS een oproep dat ik een vaartripje kon winnen. Ik had nog geen vakantie plannen en heb me direct aangemeld. Een week of wat later kreeg ik een mailtje terug dat ik was uitgekozen! Ik mocht nog een paar vrienden meenemen, dus heb ik gebeld wanneer zij konden. Uiteindelijk werd het 21 juli, maar een paar dagen voor de tijd belde Inge mij om te zeggen dat het niet zo mooi weer zou worden! Omdat iedereen al vrij had gevraagd, en het lastig werd om nog een andere datum te kiezen waarop iedereen kon, hebben we het maar door laten gaan. Dat was achteraf maar goed ook want het weer was prima!  Toen we aankwamen regende het nog een beetje, maar toen we eenmaal de haven uit waren klaarde het al op. We hebben lekker koffie gedronken, en Evert vertelde allemaal prachtige verhalen over zijn ervaringen als schipper. Hij vertelde hoe hij aan de boot was gekomen en hoe hij de vorige had verkocht.

Ook legde hij ons de regels van het varen uit, en we mochten zelf ook een stukje sturen!

We hebben vanuit Lauwersoog naar het vissersdorpje Zoutkamp gevaren, we konden even van de boot af en toen we terug kwamen hadden Evert en Inge een heerlijk uitgebreide lunch voor ons gemaakt. In Zoutkamp zijn we naar een visserij museum geweest en we hebben een rondleiding gehad door een palingrokerij! We hebben samen nog wat gegeten en toen was het alweer tijd om terug te gaan naar de boot. Het was allemaal heel interessant en erg gezellig, Evert en Inge zijn schatten van mensen met een hart van goud! Toen we weer terug gingen naar Lauwersoog kon zelfs de tent aan de achterkant van de boot eraf, en hebben we lekker in de zon gezeten.Lieve Evert en Inge geweldig bedankt voor jullie gastvrijheid, een onvergetelijke dag!

Groetjes Cathelijne.

Catelijne  1