Vaardagen 2010

9 mei 2010

Toch nog een vaardag met  Eelco Tamminga.

Het is Moederdag 9 mei. Vandaag maken we een vaardag die eerder gepland was, maar is afgeblazen vanwege de slechte conditie van Dhr. Tamminga. Nu gaat het ietsje beter en de familie durft het aan om te gaan varen. De Meander is 's morgens vroeg al naar Muiden gevaren, waar de KNZRV zo gastvrij is om de Meander zijn gasten met brancard aan boord te kunnen laten brengen. In Schellingwoude moeten patienten de trap af naar de haven, hetgeen haast ondoenlijk is met een brancard. 110_Dhr._Tamminga_3

Rond de middag arriveert de Ambulance in Muiden, waarna we na de voorgaande oefeningen zonder patient, de brancard nu met patient  probleemloos de stuurhut van de Meander in krijgen.

Dhr. Tamminga krijgt een plekje voor het raam met goed uitzicht rondom. 110_Dhr._TammingaNa een welkomstverhaaltje gaan de trossen los en varen we richting Amsterdam. Vele verhalen over de geschiedenis van Muiden en Pampus passeren de revue en Dhr. Tamminga geniet volop. Als we de Oranjesluizen invaren, blijkt het dat we niet alleen schutten. Een enorm vrachtschip komt na de Meander de sluis in en perst zich tussen de Meander en de kademuur naar binnen. Even lijkt het spannend, maar uiteindelijk gaat het allemaal goed. We varen richting Zijkanaal K en meren af in jachthaven Twellegea, waar we van een lunch genieten. Vervolgens varen we weer naar buiten en zien bij het muziekgebouw aan het IJ een fors Cruiseschip liggen van bijna 300 meter. We varen langs de kolos en vergapen ons aan het grote schip. Voorbij het centraal station zien we nog enkele autenthieke schepen, waaronder een lichtschip, een onderzeeer en het schip de Sirius van Greenpeace. Daarna beginnen we aan de terugreis en schutten tussen een aantal jachten in de Oranjesluizen. Zo varen we het IJ weer af en komen op het Markermeer nabij Pampus het vlaggeschip de Utrecht tegen onder vol tuig. Eelco geniet van het uitzicht en even later varen we de haven van Muiden weer binnen. Na het afmeren ligt hij binnen een kwartier weer in de ambulance en geniet na van de heerlijke dag op het water. 110_Dhr._Tamminga_2

We nemen innig afscheid van Eelco, zijn vrouw Philomeen en vrienden, en kijken terug op een prachtige zondag met fijne mensen om ons heen.

Eelco en Philomeen, we wensen jullie veel sterkte de komende tijd.

Met dank aan de KNZRV te Muiden voor het beschikbaar stellen van de faciliteiten. Auteur vaarwens.