Vaardagen 2010

Vaardag 089 op 17-05-2010

Een vaardag met de Familie Kolkman (en er was eindelijk zon)089 Dhr Kolkman 1

Dhr. Kolkman heeft zicht via het AMC aangemeld voor een vaardag. Hij lijdt aan de ziekte ALS en wil er erg graag een dagje uit met zijn vrouw en zwager. Klokslag 10.30 komen ze aan op de haven in Schellingwoude, waar de Meander al met de spiegel tegen de kant klaar ligt, om de rolstoel aan boord te rollen via het achterschip. De luie trap die de dijk af loopt naar de jachthaven ziet er enger uit dan hij is. Samen met Dhr. Kolkman zijn zwager rijdt de schipper van de Meander de rolstoel de luie trap af. Rustig aan, tree voor tree, komt de rolstoel met Dhr. Kolkman de trap af en even later zit hij aan boord van de Meander. Het is nog koud, hoewel de zon reeds uitbundig schijnt. We helpen Dhr. Kolkman naar binnen en nestelen hem lekker in bij de stuurstand van schipper Evert.

Na koffie en koek gaan de trossen los. Een mooie dag valt ons ten deel en iedereen geniet van de panorama's van Durgerdam, Pampus, Muiderzand en het Gooimeer. In Almere haven wordt afgemeerd voor de lunch, waarna de tocht wordt hervat. We varen Muiden binnen en zien het Muiderslot en mooie schepen aan ons voorbij glijden. Dhr. Kolkman zit inmiddels in de kuip omdat het al wat warmer is geworden.

Hij heeft er dikke pret met de scheepshond Joey en geniet met volle teugen. De dag vliegt voorbij en voor we het weten is het in de namiddag als we weer afmeren in Schellingwoude. De rolstoel wordt behendig de dijk weer opgerold via de trap en even later zit Dhr. Kolkman weer in de auto. We nemen afscheid en kijken terug op een prachtige voorjaarsdag.

Vaarwel dappere vaargast
Auteur Vaarwens.

Met dank aan WSV de Zuiderzee voor het beschikbaar stellen van de faciliteiten.

Dhr Kolkman 1
Dhr Kolkman 2