Vaardagen 2010

Vaardag 101 op 13-07-2020

Een zonnige vaardag voor Wil en haar naasten.

Door Sandra, de dochter van onze vrienden, werden we gevraagd om met haar vader en moeder een dagje mee te varen met de Stichting Vaarwens. Tot twee weken terug hadden wij alle acht nog nooit van deze stichting gehoord. We hadden dan ook geen flauw idee wat we er van moesten verwachten. Gauw op internet zoeken en daar lazen we hoe de stichting was ontstaan. Er stonden veel positieve reacties van andere gasten op, waardoor we er enigszins al een idee van en zin in kregen.Het zou een dag vol verassingen worden. Het enige wat we zeker wisten, was de opstapplaats Makkum en de vertrektijd om 10.15uur. Koffie en lunch kregen we aan boord. Veel te vroeg kwamen we bij de haven aan. Al snel zagen we de Meander liggen. Hij was net aangemeerd. We werden welkom geheten door Evert, Inge en Tineke. Kom maar aan boord, de koffie pruttelt al. Het was de eerste kennismaking. Warme woorden. We voelden ons meteen welkom. Om 10 uur voeren we uit. Nadat we Makkum uit waren vertelde Evert ons hoe ze deze dag wilden invullen.

Eerst richting Stavoren. Dit plaatsje kenden we alleen van het vrouwtje. Onderweg kregen we koffie met een heerlijke koek. We leerde elkaar al beter kennen. Evert vertelde onderweg wat de naam Meander betekende en hoe ze aan het schip waren gekomen. Ook zagen we in het bouwverslag boek hoe ze het schip samen in het geheel in bijna14 maanden tijd zeewaardig en bewoonbaar hadden gemaakt. PETJE AF. Het werd in de loop van de dag alleen maar gezelliger. De temperatuur was geweldig, licht bewolkt en weinig wind. De mannen gingen op de voorplecht zitten, genietend van alles wat er te zien was. In de boot werden de praatjes steeds leuker naargelang we elkaar beter leerde kennen. We hebben wat afgelachen met elkaar. In Stavoren werd er afgemeerd voor een uitstapje, maar eerst kregen een heerlijke lunch op het achterdek. Daarna gingen we een stukje lopen door het plaatsje. Het vrouwtje van Stavoren hebben we gezien als beeld. Hadden we groter verwacht.  Na een uurtje waren we weer terug aan boord. Nu via Hindeloopen en Workum terug naar het beginpunt. In iedere haven maakten we een rondje. Onderweg liet Evert af en toe het stuur voor wat het was. Dit vonden we eerst heel vreemd. We waren zo antiek, dat we dachten dat je nog steeds met je handen aan het roer moest sturen. Maar de techniek aan boord was echt van deze tijd. Het schip is helemaal computer gestuurd. Om 4 uur meerden we weer af in Makkum, op dezelfde plaats als waar we `s morgens aan boord gingen. Wat een dag, om nooit meer te vergeten. Nu alleen nog een foto van ons allemaal voor de boot. JAMMER, het is afgelopen, de dag is geweest. Maar wat voor een dag!!

EVERT, INGE en Tineke, heel heel hartelijk bedankt van ons allemaal.

Lida en Kees. Piet en Vera. Ben en Gre. Clemens en Willy

Dank voor het prachtige verslag.
Vaarwel Wil
Auteur Vaarwens

Met dank aan de havendienst Makkum (gemeentehaven) voor het beschikbaar stellen van de faciliteiten.

Mw Schouten 10
Mw Schouten 11