Vaardagen 2010

Vaardag 100 op 22-06-2020

Een warme vaardag...100 Fam Cuppen 25

De Meander ligt in de bijzonder gastvrije haven van de Marina Monnickendam omdat Inge moet rusten met haar gebroken enkel. Mark en Annemiek nemen met hun schip de Arlinde de vaardagen voor ons waar. We krijgen nog een vaarwens binnen, waarvan er twee rolstoel gebruikers meegaan. Die kunnen niet aan boord van de Arlinde komen, en we besluiten de dag zelf in te vullen. Annemiek biedt aan om Evert te assisteren met de catering en het aan en afmeren. Het is een prachtige zonnige dag met lekkere temperaturen. Tegen elf uur komt de familie uit Tilburg aan, terwijl ze vroeg waren vertrokken. Files natuurlijk! Toch komen ze met goede moed na de vermoeiende reis aan boord. Direct is er koffie en we genieten van de meegenomen vlaai punten. De trossen gaan los, en we varen de Gouwzee over en maken een rondje door de haven van Marken. We weten niet wie er meer bekijks heeft... de toeristen in Marken of wij, maar iedereen kijkt zijn ogen uit bij het ronddraaien in het kleine pittoreske haventje. Daarna varen we naar Hoorn, waar we afmeren bij de beelden van de Jongens van Bontekoe. We genieten van de lunch in een heerlijk zonnetje en de familie gaat daarna van boord om even de benen te strekken. Beide ouders blijven op het schip en knappen een uiltje.

Als we na een dik uur weer varen, wordt de reis ingezet naar Volendam, waarbij de schoonzoon  van dhr. Cuppen een tijdje aan het roer zit. Hij vaart zelf ook en geniet van het vaartochtje met de Meander.  In Voldendam gaat het hele gezelschap op de foto in klederdracht. Een lachwekkende verkleedparty, maar moeder vindt het prachtig. De glimlach blijft maar op haar gezicht staan tijdens het nemen van de foto's. Na een wandeling door Volendam eten we aan boord nog een lekkere haring, waarop zoon Gerrie ons allen tracteerde. De tijd vliegt en het is al laat. We varen ons laatste stukje over de inmiddels rustig geworden Gouwzee terug naar Monnickendam. We nemen afscheid en kijken terug op een heerlijke vaardag.

Vaarwel dappere vaargast
Auteur Vaarwens.

Met dank aan de Marina Monnickendam voor het beschikbaar stellen van de faciliteiten
en Annemieke voor de hulp.

Fam Cuppen 10
Fam Cuppen 11