We hebben in 2016 gevaren op:

Vaarwens 448 op 30-10-2016

Een vervent vlieger vaart...448 Fred A 059

Fred zijn grootste hobby was vliegen en maakte er zijn beroep van, hij werd vlieginstructeur! Dan krijgt hij na een stormachtige voorgeschiedenis de boodschap dat zijn leven binnenkort eindig is... hij lijdt namelijk aan een ongeneeslijke kankervorm!
Tijdens de Nationale Vrijwilligersdagen in Hoorn kregen we de vraag van iemand of een goede vriend in aanmerking zou komen voor een vaarwensdag. Na de situatie te hebben besproken, konden wij positief antwoorden.
Fred dacht er echter zelf niet voor in aanmerking te komen, want liep immers nog en lag niet op een brancard...!
Nadat Inge de telefoon ter hand nam en Fred belde met de verhelderende boodschap dat iedereen die ongeneeslijk ziek is mee mag, was de beslissing al snel genomen. Fred wilde er dolgraag nog een keertje met zijn vrouw en kinderen van 13 en 14 jaar uit.
Toen de vaardag naderde, bleek dat er nog steeds geen vervoer geregeld kon worden, waarna we contact op namen met Frederik de Groot, ook woonachtig in Hoorn. We troffen Frederik ook al in op de Nationale vrijwilligersdagen en het bleek dat hij de situatie van het gezin ook kende. Hij wilde er graag een zondag aan wijden...
Vandaag was het zo ver...
Er komt een sterk verzwakte man uit de auto, die ons dankbaar en hartelijk omarmt.
"Wat onvoorstelbaar lief van jullie dat ik mee mag!" zegt hij zachtjes.
"Wat heerlijk dat we je een dag mee kunnen nemen en verwennen!" lacht Inge spontaan.
Fred verbaast zich over het formaat van het schip en even later zit hij moe maar tevreden bij Evert op de bank achter de stuurstand. De trossen gaan los en iedereen kijkt zijn/haar ogen uit bij het zien van alle 'Bruine vlootschepen' onder volle zeilen die voornemens zijn elkaar het snot voor de ogen weg te zeilen, maar er is geen wind...
We varen door Amsterdam, waar Fred zijn roots liggen en vele verhalen en herinneringen komen boven. We lunchen in de Amsterdam Marina, waarna we allen onze gedachten delen. Het wordt een mooi gesprek en iedereen ervaart dat onze Schepper de hand in deze dag heeft.
Op de terugweg is het niet de stuurknuppel die Fred ter hand neemt, maar het stuurwiel en twee gashandels waaronder 1000 PK huist... Het was puur genieten!
Tijdens een ontroerend afscheid delen we de zwaarte van het moment en nemen liefdevol afscheid van een mooi mens met zijn naasten.
Fred huilt zachtjes; "Wat hebben jullie me een ongelofelijk mooi dag gegeven. Woorden kan er ik niet voor vinden, maar dankjewel! Ik had het voor geen goud willen missen!"
Op de terugweg in de auto zei Fred tegen Frederik; "Ik heb vandaag een anker gevonden..."
Vaarwel lieve Fred en sterkte voor Thea, Selene en Justin.

Auteur vaarwens.

KNZ&RV te Muiden voor de gastvrijheid.
Amsterdam Marina voor de gastvrijheid.
Frederik de Groot voor je inzet.
Oranjesluizen Amsterdam voor de vlotte bediening.
Alle sponsors die dit mogelijk hebben gemaakt.

-Fred-A-001
-Fred-A-008