We hebben in 2018 gevaren op:

Vaarwens 609 op 26-9-2018

De lijst is te lang…609 Afra 10
-
‘Pling’ zegt de computer en er komt weer een intakeformulier voor een vaarwens binnen. Inge print het uit en leest het formulier door. Ze is verbaast, slaakt kreetje van ‘ohhh…ohhh’ en laat Evert de wens lezen. De lijst met aandoeningen waaraan Afra lijdt is lang… te lang! Afra wordt geteisterd door al haar aandoeningen, maar de flinke Amsterdamse geeft niet op. Ze haalt uit het leven wat er in zit en zo wordt ze enthousiast van de tip die ze kreeg van de maatschappelijk werkster van het AMC. Varen… geweldig… samen met mijn (schoon)zussen!!
-
Afra is samen met haar wandelstok nog flink mobiel en stapt dapper uit de auto nadat het gezelschap op de haven in Monnickendam is aangekomen. Evert staat klaar met de rolstoel, grapt en iedereen lacht hartelijk terwijl vrijwilligers Danny en Alice foto’s maken. We scharrelen in onze rolstoel aan boord en er is enthousiasme alom als Evert uitlegt dat ze vandaag met hun huis het water op gaan… Het programma wordt doorgesproken en er worden plannen voor de dag gesmeed.
-
Danny en Alice maken de trossen los en we schuiven met een schip vol gezelligheid over het water. Evert weet overal wel iets over te vertellen en zijn 4 gasten luisteren aandachtig. “Zo… nu leren we nog eens wat! Dit hebben we nooit geweten!” roept Afra als Evert weer iets bijzonders te vermelden heeft. De wind trekt al weer flink aan en de Meander V begint ietwat te rollen als we Volendam binnenlopen. Daar meren we aan en genieten in het zonnetje op het achterdek van een heerlijk lunch, door Alice en Danny klaargemaakt. Afra kan er helaas niet van meegenieten, ze eet alleen nog vloeibaar en moet het doen met een bekertje yoghurt.
-
We gaan Volendam in! Op de dijk is weinig wind vanwege de windrichting, en terwijl luwte en het zonnetje het toeristische straatbeeld verwarmen, lopen we over de dijk. Afra zit in onze rolstoel en geniet van het samenzijn. Ze zijn allen al lang niet meer in Volendam geweest en laven zich aan de gezelligheid en vergetelheid. We gaan bij foto Zwarthoed tegenover Hotel Spaander binnen, want elders hadden ze geen gelegenheid voor ons maar daar worden we hartelijk ontvangen. Enfin… het resulteert in een prachtige foto in Volendamse klederdracht, waarmee Afra en haar naasten ontzettend in hun nopjes zijn. Er wordt nog paling ingeslagen en dan gaan de trossen weer los.
-
Witte kopjes begeleiden ons naar de Vuurtoren van Marken en er worden weer prachtige plaatjes geschoten door Thijs en Danny, allemaal voor onze gasten.
We varen weer huiswaarts en het gezelschap dames keuvelt gezellig en geniet naar hartenlust aan boord.
Afra geniet des temeer, want haar voorland is onzeker en ze weet dat ze steeds meer zal moeten inleveren. Toch genoot deze moedige vrouw vandaag met volle teugen, ondanks de veel te lange lijst…
Sterkte lieve Afra
Auteur Vaarwens
-