We hebben in 2019 gevaren op:

Vaarwens 712 op 15-11-2019

Een vaardag voor haar naasten…713 Floor 10
-
Getroffen door de geniepige sluipmoordenaar vocht Floor een tijd geleden al en samen met de medici tegen de ziekte en toen won ze het. Toch gaf de killer het niet op en kwam terug, maar nu sterker, om te winnen en uiteindelijk daardoor te verliezen! Floor vocht opnieuw, maar krijgt toch het bericht dat ze het deze ronde niet zal redden… Ze heeft trouwe vrienden om haar heen die zich over deze dappere vrouw ontfermen en dat waardeert ze enorm. Bij een bezoek op de oncologie zegt de arts dat ze nog maar snel wat leuke dingen moet gaan doen zolang het nog kan en ze hoort van de optie om een dagje te gaan varen. Floor smeedt een plan!
-
Ze kijkt op de website en vult met enige schroom het intakeformulier in met de gedachte; “Ach… daar kom ik vast niet voor in aanmerking want ik lig nog niet op een brancard!” De volgende morgen wordt ze al gebeld door Inge die met de agenda in de hand aan te telefoon zit. Enigszins overrompelt wordt de vaardag gepland en Floor vraagt of ze haar familie en vrienden mee mag nemen. Uiteraard kan dat en al snel blijkt dat de lieve schat de vaardag heeft georganiseerd om haar naasten te bedanken voor hun steun bij haar ziekte, zichzelf volledig wegcijferend!
-
Het is koud, het is guur, het is bewolkt en er staat een harde noordoostenwind, als Evert en Inge het schip klaar maken. Inge gaat weer naar haar ‘kantoor’ om veel organisatiewerk te verzetten en even later komen vrijwilligers Riet en Ton om Evert bij de vaardag te assisteren. Floor komt aan met de taxi en snel halen we haar op met onze rolstoel. Ze is moedig en flink, maar we zien dat ze al veel heeft ingeleverd. Haar spraak is aangedaan en slikken gaat moeizaam, maar haar ogen fonkelen nog. “Kom, snel aan boord Floor! Daar brandt de kachel!” lacht Evert als we naar het schip rijden.
-
Even later zit Floor op de bank reikhalzend naar buiten te kijken of haar naasten al gearriveerd zijn en nipt tevreden aan een kopje koffie. Dan komen haar naasten binnendruppelen en er volgt een warm weerzien. De algemene reactie is; “Wát een mooi schip! Geweldig dat je ons hebt uitgenodigd Floor!”
Evert doet het welkomstverhaaltje en merkt dat het gezelschap een luisterend oor heeft. Geïnteresseerd en aandachtig laven ze zich aan het verhaal van Evert en dan gaan de trossen los.
-
Tijdens het varen zien we Floor genieten van alles wat er vandaag tot haar komt en de anekdotes gaan over en weer. Wat wil je… een clubje watersporters onder elkaar, die hebben altijd wat te vertellen. We schutten vlot door de Oranjesluizen en zetten koers richting Markermeer. Eénmaal buiten de pieren hebben de golven vrij spel en komen venijnig met witte koppen uit het noordoosten aanrollen. De Meander stuitert en buist als een ‘zestien kwadraat’ (schipperstaal) en neemt massa’s water over, maar door de stabilizers slingert ze nagenoeg niet. Riet en Ton zijn in het kombuis broodjes aan het smeren en dat is met de korte hoekige bewegingen door de stabilizers nog wel een dingetje, maar het lukt ze dan toch.
-
Als we Pampus gerond hebben, zetten we koers naar Muiden en hebben de rollers achterin. Er wordt druk gekletst, gekeuveld en gelachen en het vaargebied is een feest van herkenning voor sommigen. Floor geniet alleen maar, en niet met mate! In Muiden aangemeerd, genieten we van een heerlijke lunch. We hebben voor Floor het menu aangepast met vloeibaar voedsel en een toetje met slagroom en dat gaat er goed in. We beginnen de terugreis en gaan ‘haven hoppend’ terug. Durgerdam, Schellingwoude, Nieuwendammerdijk… Evert weet overal wel iets van te vertellen aan de ‘Amsterdammers’ die zich steeds weer verbazen over nieuwe info dat hun wordt aangedragen.
-
Weer aangemeerd in de Amsterdam Marina is het moment aangebroken dat we afscheid moeten nemen. Er wordt met veel dank fors bijgedragen met donaties en we knuffelen elkaar dag, maar als Floor wil gaan staan, zeilt achterover op de bank in de living. Ze probeert het nog een keer, maar ze is helemaal op. Niemand heeft vandaag gemerkt hoeveel de kanjer heeft gegeven en snel halen we de rolstoel met de lift naar boven en helpen Floor er in. Eénmaal buiten is er frisse lucht en de oogjes gaan weer helemaal open. We maken nog een groepsfoto bij de Meander V en brengen haar samen met haar naasten naar de auto. Daar zoenen we elkaar tot ziens, want we zien elkaar absoluut weer…
Vaarwel Floor
Auteur Vaarwens.
-
Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
KNZ&RV voor de gastvrijheid tijdens de lunch
Oranjesluizen voor de vlotte schuttingen
Vaarvrijwilligers Riet en Ton voor hun inzet

Een lief berichtje van Floor:

Hallo Evert en Inge,

Nogmaals dank voor die geweldige dag. Ik heb genoten en mijn familie ook. En wat een mooi verslag en al die foto’s, geweldig. Ik kijk er heel vaak naar en beleef die dag opnieuw en beeld mij in, dat ik op het water ben en dein dan lekker met de golven mee en dat maakt mij rustig. Gek hè?

Liefs Floor.

Floor 11