Vaarwens 738 op 20-06-2020

Houden van het water…738 Anja 10
-
Er komt via de wensambulance een vaarwens binnen van een mevrouw in haar laatste dagen. Ze is getroffen door een ongeneeslijke ziekte en is uitbehandeld. Ze brengt haar tijd hoofdzakelijk in bed door en wacht op wat gaat komen, maar constant is er de hunkering naar het water, naar zee, naar varen… Ze vragen de wens aan en Inge slaat aan het organiseren, want veel tijd is er niet meer… Een paar dagen later staat An in de agenda!
-
De lucht is bezaaid met prachtige Hollandse wolken, waar tussendoor de zon regelmatig de wereld verwarmt. Dagschipper Ton met de vrijwilligers Frouk en Ann maken de Vaarwens klaar voor ontvangst van de brancard. Ze leveren hun vrije zaterdag graag in om deze lieve vrouw in zwaar weer nog één keertje te kunnen laten genieten van haar geliefde water.
-
De ambulance rijdt tot aan het hek van de – altijd gastvrije – Amsterdam Marina en An wordt er uit gereden. Haar man en beide zoons kijken haar aan en allerlei gevoelens passeren de revue… Behendig wordt ze aan boord gereden en op het achterdek geïnstalleerd. Er is een welkomstpraatje van Ton bij een kopje koffie met koek en er wordt een vaarplan voorgelegd. Ze lacht en wat haar betreft kunnen de trossen los…
-
De vaarwens zet koers richting Oranjesluizen en verkent daarbij nog even de Cruquius havens, waarna er geschut wordt naar open water. het is druk met jachten en beroepsvaart en An komt ogen te kort en geniet van alle bootjes om haar heen. An krijgt de ‘vaarwensboost’ en wil van de brancard. Even later scharrelt ze moedig over het hele schip en vindt het plekje op het voordek… Ze lacht, ze leeft, ze geniet, samen met haar man en beide zoons!
-
In afwachting van het verslag van haar naasten:
Vaarwel dappere An
Auteur Vaarwens.
dank aan:
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Wensenambulance Amsterdam voor het vervoer
Dagschipper Ton en vaarvrijwilligers Frouk en Ann voor hun inzet
De Brandweer voor de parkeerplaatsen
Oranjesluizen voor de vlotte schutting
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten...

Een veslagje van René:

Vaarwens op 20-6-2020
Plotseling hoor je op donderdag 18 juni dat iemand voor jou geregeld heeft dat je op de boot mee mag met de stichting vaarwens. Dit was even schrikken ( op een goede manier), want het was vrij kort dag. Je wist totaal niet wat je te wachten stond. Helaas voelde je in de ochtend dan ook niet helemaal goed toen je door de ambulance opgehaald werd. Maar gelukkig kwam je al weer redelijk snel bij toen we eenmaal op de boot aanwezig waren. We werden hartelijk welkom geheten door de vrijwilligers die op deze boot zaten om er een onvergetelijke dag van te maken samen met het ambulance personeel. Eerst even rustig kennismaken met een kopje thee/koffie. Daarna vertrokken we vanaf de Amsterdam Marina richting het Markermeer. Wat troffen we het met het weer. Wat wolken maar heel veel zon. Wij gingen over het IJ richting het markermeer. Je zag Anja steeds meer en meer opbloeien en je zag dat ze heel erg ervan genoot. Ze ging zich zo goed voelen dat ze zelfs helemaal voor aan het schip heeft kunnen zitten en heel veel aan het genieten was.

Wij willen dan ook alle vrijwilligers die deze dag mogelijk hebben gemaakt enorm bedanken voor deze fantastische dag. Anja heeft enorm genoten en daardoor wij als gezin ook des te meer.Jullie verdienen allemaal een pluim en wij vinden het bijzonder knap dat jullie dit allemaal doen.

Met vriendelijke groet,
René Doodeman.