Vaarwens 754 op 24-07-2020

Mijlen maken en genieten!754 Annelies 10
-
Vlak na de oorlog geboren begint er een nieuw leven. Een nieuw leven dat niet anders dan bij eenieder van ons ook zijn ups en downs heeft. Annelies leeft haar leven, maar haar ‘levensherfst’ heeft wel een heel onaangename verrassing voor haar. Categorisch beginnen dingen uit te vallen en al snel blijkt ze te zijn getroffen door de (nog steeds) ongeneeslijke spierziekte ALS. Met opgeheven hoofd gaat ze de strijd aan!
-
Richard van de stichting ALSopdeweg tipt haar over Stichting Vaarwens en er wordt een aanmeldformuliertje ingevuld. Er wordt gebeld en gepland, er worden vrijwilligers geregeld, er wordt een heerlijk catering besteld en dan is het zo ver… vandaag gaat Annelies het water op!
-
Het weer zit in een zomerdip. Bewolking, buien en beperkte temperaturen maken dat veel vakantiegangers zich moeten vermaken met iets anders dan mooiweer activiteiten. Toch is er reuring op de haven en velen laten zich hun vrije weekend aan boord niet ontzeggen. Op de Vaarwens is het één en al activiteit. De vrijwilligers komen binnen, maken het schip rolstoelklaar, spreken de dag door en en vullen de koffiepot.
Laat de gasten maar komen!
-
De auto arriveert op de haven en snel wordt onze rolstoel klaargezet om Annelies aan boord te brengen. Ze wilde graag 2 dagen eerder al, want dat was haar verjaardag, maar die dag was al volgeboekt. Ze doet het vandaag dan nog maar eens dunnetjes over! Er is direct gezelligheid als ze aan boord gaan en Alex doet een kort welkomstwoordje tijdens de koffie. Er wordt een vaarplan gemaakt en dan gaan de trossen los… Weer of geen weer, er wordt aan boord altijd genoten!
-
Het is warempel droog geworden en de zon piept af en toe tussen de wolken door. Er wordt koers gezet naar Marken, daarna Volendam voor de lunch, vervolgens een rondje Vuurtoren en dan nog naar Edam om ook daar even een rondje door het pittoreske haventje te maken. Daarna wordt de thuisreis ingezet en als we zijn aangemeerd, kijkt iedereen terug op een dag vol van mijlen maken en genieten.
-
In afwachting van het verslag van de familie,
Sterkte Annelies
Auteur Vaarwens.
Jachthaven Waterland voor de gratis ligplaats van de Vaarwens
Dagschipper Alex, vrijwilligers Geurt en Hanneke voor hun inzet
Bakkerij Kees Gutter voor de broodjes en de koeken
Haven Volendam voor de gastvrijheid tijdens de lunch

Een lief verslagje van kleinzoon Nicolaas:
Mijn oma heeft ALS, en we heben haar een vaarwensdag gegeven. Ik (haar kleinzoon) heb ook genoten van de vaardag.

Toen we aankwamen, stonden er al drie vrijwiligers van de stichting op ons te wachten. Oma werd in een rolstoel geholpen, en de boot op gereden en daar werd ze in een stoel gezet. Toen hielden de mensen van Vaarwens een praatje en we vertrokken. Onderweg mocht ik ook een tijd sturen. Ik heb veel geleerd over de systemen. Oma mocht ook even sturen. In Volendam mochten we aan wal. Toen we terug kwamen was er een heerlijke lunch klaargemaakt. Terug mocht ik weer een stukje varen.
Samengevat: een fantastische dag!
Nicolaas

Annelies 11