Vaarwens 755 op 27-07-2020

Lotgenoten…755 Trustan 10
-
De vaardag van vandaag is voor Truston. Geboren in het jaar van de bevrijding op Hawai en twee jaar geleden kwam hij naar Nederland waar hij trouwde met Marijtje. Hij werd kort daarna getroffen door de weeffout der natuur met de ongecontroleerde celdeling. Hij komt samen met zijn lief, haar broer en schoonzus en er komt ook nog een jongere broer mee, die ook vecht tegen dezelfde ziekte maar al in een vergevorderd stadium is. Bij Truston is de strijd echter gestreden en hij wacht op wat gaat komen.
De hele schoonfamilie van Trustan komt uit Friesland en heeft een diepe binding met het water, dus wat zou je dan nog willen? Varen!
-
De ambulance wordt geregeld en vandaag is het al zo ver. Het gezelschap komt aan in Monnickendam, waar dagschipper Frouk met vrijwilligers Klaas en Els klaar staan om het gezelschap op te vangen. Truston gaat per brancard aan boord, gevolgd door zijn jongere broer en tevens lotgenoot en zijn vrouw Marijtje met haar broer en schoonzus. Er is een welkomstverhaaltje bij de koffie en dan gaan de trossen los voor een heerlijke vaartocht.
-
Het gezelschap geniet van de gebruikelijke route via Marken naar Volendam. Onderweg zien ze vissersschepen die het fonteinkruid aan het maaien zijn, want de vaarroute loopt al weer aardig vol. In Volendam wordt genoten van de heerlijke lunch die Els heeft voorbereid, maar dan breken de hemelsluizen open. Niemand heeft zin om van boord te gaan om Volendam te verkennen en het blijft regenen. Er wordt besloten maar weer koers naar Monnickendam te zetten en onder gezelligheid aan boord scharrelen we terug naar de thuishaven.
-
Voor Truston is het ook mooi geweest. Hij is moe, op, verslagen door de ziekte, die vandaag even niet alle aandacht had… Ook Marijtje haar broer vergat vandaag heel even en liet de ziekte aan wal! Het was toch een topdag met lotgenoten onder elkaar…
In afwachting van een verslag van de familie,

Vaarwel dappere Truston,