Vaardagen 2020

Vaarwens 759 op 02-08-2020

Nog een paar dagen schipperen…!759 Arie 10
-
Bijna twee weken geleden liep onze gast van vandaag nog dapper rond. Hij had alleen wat rugklachten waar hij al maanden over klaagde en uiteindelijk toch maar eens naar de dokter met wat uitdrogingsverschijnselen. Dan gaat het snel… ziekenhuis in, veel onderzoeken, veel diagnoses en er is veel mis! De sluipmoordenaar heeft zijn weg door het hele lichaam gevonden en binnen een paar dagen krijg je te horen dat je nog een paar dagen hebt… De pijn wordt onverdraaglijk en een morfinepompje moet de laatste paar dagen verlichting geven… Arie zijn leven staat op z’n kop!
-
In het Zonnehuis te Vlaardingen weet men van Stichting Vaarwens en in combinatie met de wetenschap dat Arie vanaf zijn 14de aan het werk ging op een binnenvaartschip, was de link snel gelegd. Arie zou nog dolgraag één keertje het water op willen in zijn laatste paar dagen! Snel regelt Inge de wens als hij binnenkomt en op deze mooie zondag wordt een extra spoedwens ingelast. Dagschipper René is net een dag terug van zijn vakantie maar hij staat alweer in de startblokken om samen met gastdame Els een wens te gaan varen. De ambulance wordt geregeld en vandaag is Arie zijn vaardag!
-
Hollandse luchten, wolken en zon met een temperatuur van zo’n 24 graden, hoe mooi wil je het hebben? De ambulance komt (door omstandigheden met nogal wat vertraging) aan in Monnickendam en Arie wordt aan boord gereden. Na 9 dagen ziekhuisverblijf en vele vervelende onderzoeken met als resultaat de fatale boodschap, is dit in deze storm van emoties een rustpunt, een verademing, een welkome afleiding, een laatste boottocht, een laatste paar dagen!
-
De Vaarwens gaat los en het water is bezaaid met witte en bruine zeiltjes, knorrende motorboten, dobberende sloepjes, scheurende jetski’s en nog veel meer. Arie laat zijn droevige voorland even aan wal en laaft zich aan het water. In gedachten is hij weer op een binnenschip en vaart zijn lading van de ene naar de andere haven, maar de werkelijkheid heeft een heel andere lading. De pijn herinnert hem er aan, maar dapper blijft hij genieten van alles om hem heen.
-
Deze dag neemt Arie mee in zijn laatste paar dagen schipperen, en veel langer…
In afwachting van een verslag van zijn naasten,
Vaarwel Arie,