Vaarwens 855 op 27-05-2021

Het ‘ministerie van het leven’ aan boord!855 Nera 10
-
We werden gebeld door de dochter van onze gaste van vandaag met de vraag of het mogelijk was om op de 27ste nog een dag met haar moeder door Amsterdam te varen. Op de planning wordt snel in de agenda gekeken. Het kan, want de vaardag die voor de gast van vandaag gepland stond, gaat niet door. Snel worden de vrijwilligers e.d. op de hoogte gebracht en de dag staat in de agenda. Onze gaste is Nera (geb. 1941) die gevonden is door de foute celdelingsziekte in een zeer agressieve vorm en dat gaat heel hard!
-
Dagschipper van vandaag is Alex en boots is zijn broer Lucas. Beiden zijn tijdig aan boord om de Vaarwens klaar te maken voor brancard bezoek. Buiten druilt het gestaag want er trekt een vieze regenzone over ons land, maar de weermannen beloven ons dat het een overgangsdag is naar ander weer want het wordt mooi, maar daar lijkt het nu nog niet op! Lucas zet koffie en even later geurt het schip heerlijk terwijl de verwarming alles lekker warm stookt. We zijn er klaar voor.
-
De ambulance arriveert na een kort ritje uit Castricum en daar komt Nera uit. Er volgt een warm welkom en snel rijden de ambulance vrijwilligers haar - gevolgd door haar (klein) kinderen – aan boord. Daar krijgt iedereen een plekje en Alex doet het welkomstwoordje bij een kop koffie met iets lekkers. Al snel blijkt dat we de ‘minister van het ‘leven’ aan boord hebben (zo noemt Nera zichzelf) en haar kleinkinderen zijn haar ambtenaren 😂😂😂.
Een vaarplan hoeven we dus niet te maken, want Nera haar wens is duidelijk… een tochtje door Amsterdam! Alex en Lucas laten de mast zakken, starten de motor en dan gaan de trossen los..
-
Nederland is een mooi land maar er moest een dak boven zitten, want het regent weer eens gestaag. Het plezier is er echter niet minder om want Nera geniet van alles wat er voorbij komt, evenals het wervelende gezelschap dat zich laaft aan bezienswaardigheden als het imposante Nemo gebouw, het scheepvaartmuseum, de replica van de Amsterdam etc…. Aan de kade van de voormalige Marinewerf meren we aan en genieten van de heerlijke lunch die de beide broers geserveerd hebben. Daarna varen we het hele Java eiland aan alle kanten voorbij en gaan nog even door het Vliegenbos. Daar kijkt iedereen zijn ogen uit bij het zien van de prachtige woonschepen en het pittoreske hoekje aan de Nieuwendammerdijk. Dan besluit schipper Alex te keren en aan de retourtocht te beginnen.
-
Het was een geweldige dag waar Nera enorm van heeft genoten. Ze had vandaag genoeg spraakwater om over alles wat er te zien viel, een verhaal te vertellen dat onderdeel uit heeft gemaakt van haar rijke leven. Ook sprak ze heel open over haar wrede lot, maar ze berust er in. Kortom, het was een hechte familiedag waarin herinneringen werden opgehaald, maar ook gemaakt!
De vaardag nadert haar eind en we meren weer aan in de Amsterdam Marina. We nemen afscheid van de dappere Nera en haar klein kinderen en hier en daar vloeit een traan. Het went nooit…
Vaarwel Nera
Auteur Vaarwens.
Dagschipper Alex en boots Lucas voor hun inzet