Vaarwens 870 op 12-06-2021

Op een mooie zaterdag…870 Tilly 10
-
Op het AMC komen veel mensen op de revalidatie afdeling die o.a. lijden aan spierziektes als ALS, PSMA, MS etc… Op deze afdeling is men zich ervan bewust hoeveel impact deze ziekte op het leven van de cliënten heeft, want ze leveren alleen maar in en worden nog altijd nooit weer beter. De vooruitzichten zijn dan ook niet erg rooskleurig en om nog enige ontspanning aan de cliënten te geven, tippen ze iedere bezoeker o.a. op de mogelijkheid om nog een keertje een dag ontzorgd te worden met Stichting Vaarwens.
-
Zo is ook onze gaste van vandaag getroffen door een spierziekte en krijgt de tip over Vaarwens. Tilly (geb. 1936) gaat erg achteruit en ze weegt nog amper 50 kilo. Ze is praktisch immobiel en heeft overal hulp bij nodig, maar een dagje varen ziet ze helemaal zitten. De intake wordt door haar man ingevuld en vandaag - op deze mooie zaterdag – is Tilly haar vaardag.
-
Dagschipper Frouk en boots Esther zijn al op tijd aan boord en maken het schip klaar. Gisteren is ze door Dirk-Jan nog gesponsord volgetankt bij Reinplus, dus we kunnen weer vooruit. De auto met Tilly, haar man Rudy en twee naasten, Bernard en zijn vrouw Henny, komt aan op de Marina. Rudy en Bernhard zijn al meer dan 70 jaar vrienden! Er is gelijk humor, want Tilly haar man is een opgewekte persoonlijkheid. We zien direct hoeveel ze heeft moeten inleveren. Met beleid en liefde wordt ze in de rolstoel gezet en dan op naar het schip… Haar spraak doet het amper en haar handen werken ook niet meer. Maar aan boord maakt zich de “vaarwensboost” spoedig van haar meester en kan ze gelukkig gezellig mee praten.
-
Koffie, praatje, vaarplan maken, één en al gezelligheid, we stellen Tilly voor om vandaag naar de Zaanse Schans te varen. Een plan wat door allen wordt omarmd.
Frouk start de motor en Esther en David die vandaag ook mee is om dit rondje ook eens te ervaren, gooien de trossen los. Daar gaan we en Tilly haar ogen beginnen te fonkelen…Iedereen geniet van alles wat het Noordzeekanaal en de Zaan te bieden hebben op deze zonovergoten dag; de schepen, het kanaal, de “Hollandse poppen” naast de Hempont, de luxe jachten bij Royal Huysman, de geheel gerenoveerde Wilhelminasluis, het “Monet huisje”, de kleine sluisjes naar de polder, het Tolhuis, de thee huisjes, Zaankamers, “Goedjaars einden” de Zaanse Schans met de molens, de “Gortershoek” van alles werd volop genoten.
-
Aangemeerd bij de Zaanse Schans, met uitzicht op al dit moois werd genoten van de lunch die Esther ons allen serveerde. De tent kan open en op de terugweg wordt volop genoten van een alles verwarmende zon, Tilly staat zelfs met rolstoel en al in het gangboord!.
Terug aan onze steiger volgt het onvermijdelijke afscheid van deze lieve dappere gaste. Vanwege de “koude” noorden wind maken we geen foto meer op de steiger naast de “Vaarwens” maar weten allemaal dat dit weer een prachtige vaarwensdag was en we nemen bij de auto afscheid.
Vaarwel Tilly
Auteur Vaarwens.
Dagschipper Frouk, bootsen Esther en David voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Havendienst Zaandam voor het reserveren “landje de Haan”
Sluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening
-
Lief bericht van de opvarenden:

Een betere omschrijving van de vaardag van Tilly zoals door u verwoord kunnen wij ons niet voorstellen. Wat was het een fijne dag en wat hebben wij allen genoten.
Dit alles was niet mogelijk geweest zonder de bijzonder kundige en lieve bemanning. Frouk als stuurvrouw en gids was perfect. Zij stond aan het stuurwiel en vertelde ons via de intercom op vakkundige wijze over wat er onderweg te zien was.
David en Esther hielpen bij de andere noodzakelijke werkzaamheden aan boord zoals o.a. het verzorgen van de drankjes en de koffie, het bedienen van de lift, het bevestigen van de landvasten wanneer dat noodzakelijk was en om niet te vergeten de heerlijke door Esther bereidde lunch.
Frouk, Esther en David jullie waren super, door jullie lieve en hartelijke inzet is deze dag voor ons allen en voor Tilly in het bijzonder een onvergetelijke geworden. Chapeau!!!!!!
Tevens onze bewondering voor en hartelijke dank aan allen die dit mooie initiatief mogelijk maken.
Henny & Bernard

Tilly 100