Vaarwens 894 op 22-07-2021

De ziekte bleef vandaag aan wal…894 Cor 10
-
Al flink op leeftijd en nog altijd samen, komt er een moment dat je elkaar zult moeten loslaten. Dat valt niet mee als je een leven lang samen gedeeld hebt, maar het is onontkoombaar. Het echtpaar van vandaag bereidt zich er op voor, want Cor (geb. 1933) is getroffen door de ongecontroleerde celdelingsziekte die zich in zijn luchtwegen gevestigd heeft. Lucht is voor Cor meer van levensbelang dan ooit, dus is hij regelmatig gekluisterd aan de zuurstoffles, maar hij wil nog graag een keertje varen. Via een verpleegkundige krijgt hij de tip van Stichting Vaarwens en zijn vrouw Riet vult een aanvraag bij ons in voor een vaarwens.
-
De intake komt binnen en de planning gaat aan de slag. Cor wil graag door de havens van Rotterdam varen, maar dat gaat niet lukken, want wij varen vanuit Amsterdam. We weten hem te overtuigen dat 020 minstens zo leuk is als 010, dus gaat Cor vandaag mee varen vanuit Amsterdam. Dagschipper Henri en bootsen Marjon en Geurt zijn als vroeg in Amsterdam en maken het schip gezellig. Dan komt Cor aan met eigen vervoer en onze bemanning staat klaar met de rolstoel om hem te ontvangen. We gaan aan boord, krijgen koffie moet iets lekkers en maken een vaarplan. Cor kiest ervoor om naar Muiden te varen, dus gaan de trossen los en gaan we richting Oranjesluizen.
-
Een vlotte schutting brengt ons naar de andere kant op het Markermeer en met een heerlijk zonnetje, een matig windje en Hollandse luchten knorren we naar Muiden. Eenmaal op open water, gaat Cor aan het roer en hij geniet… en niet met mate! Er wordt uitbundig gelachen en genoten, want de ziekte bleef achter op de kade in Amsterdam! In Muiden genieten we onder de rook van het Muiderslot van een voortreffelijke lunch die Marjon en Geurt opdienen en even lijkt alles heel gewoon.
-
We gaan weer los en maken een rondje Pampus, varen door Durgerdam en schutten in een bomvolle sluis terug het IJ op. Cor en zijn naasten zijn er een dag helemaal uit en dat is te zien aan de lachende gezichten. Als we terugvaren naar de Marina, denken we dat Cor 020 vast even mooi heeft gevonden als 010… en éénmaal aangemeerd blijkt dat het opgetogen gezelschap ten volle heeft genoten van alles wat hen ten deel viel want er werd een forse donatie gedaan. We nemen afscheid van Cor en zijn naasten en wensen iedereen heel veel sterkte.
Vaarwel Cor
Auteur Vaarwens.
Dagschipper Henri en bootsen Marjon en Geurt voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Oranjesluizen voor de vlotte schutting
Broodje Vasum voor de deels sponsoring van de lunch
KNZ&RV Muiden voor de gastvrijheid tijdens de lunch
-
Een hartverwarmend bericht van Cor:
Lieve Marion, Geurt en Henri,

Wij hebben de vaardag al diverse keren de revue laten passeren. Als wij hier een woord voor hebben zouden wij zeggen: het was klasse!! Ook mijn vrouw en de kinderen waren heel enthousiast. Bij aankomst stond Geurt al klaar met de rolstoel en bracht mij direct naar de boot waarop kapitein Henri en bootsvrouw Marion ons welkom heetten. De ontvangst was uiterst vriendelijk en ontspannen. Het leek wel of wij elkaar al jaren kenden. Na de koffie met wat lekkers erbij wordt er een vaarplan gemaakt. De kapitein stuurde foutloos tussen de boeien door en liet mij ook even proeven van de vaarkunst ondanks dat ik alleen ervaring had met een praam. Wij hebben veel bezienswaardigheden gezien, o a het Muiderslot en het Pampus eiland. Er was een heerlijke lunch met alles erop en eraan en zeer gevarieerd met aardbeien en tomaten etc. Het was heerlijk met het Muiderslot op de achtergrond. Er zijn ook veel mooie foto’s gemaakt voor een prachtige herinnering. Wij zouden niet weten hoe wij jullie kunnen bedanken voor deze prachtige dag. Het was grandioos.
De ziekte bleef echt aan de wal.
Wij willen daarom onze hartelijke dank uitspreken voor Henri, Geurt en Marion.

Vriendelijke groet
Cor Hoogervorst