Vaarwens 899 op 30-07-2021

Dubbel…899 Lois 10
-
Een gezin met één ziek kind is al een hele opgave en een zware last voor de ouders, maar als beide kinderen dezelfde ongeneeslijke ziekte hebben, wordt het wel heel erg heftig. Lois en haar broer Floris hebben beide SMA type 2. Hun ouders zorgen dag en nacht voor ze maar het zou fijn zijn als ze ook een keer samen mooie herinneringen kunnen maken. Ook voor de ouder zou dat even een dag ‘ontzorging’ zijn.. Vandaag gaat de familie varen.
-
Na de onstuimige dag van gisteren heeft de wind wat rust gevonden, maar niet voor lang. Restanten van de storm ‘Evert’ kom weer langs en zal ons vanavond de nodige onstuimigheid bezorgen. Dagschipper Klaas en bootsen Hanneke en Anneke zijn al tijdig aan boord. De boel voorbereiden hoeft nauwelijks van het ‘team Hanneke en Anneke’ heeft gisteren het hele schip van binnen een poetsbeurt gegeven. Dank daarvoor toppers! Dan komen Lois, Floris en hun ouders aan met de rolstoelbus na een flinke rit vanuit Gilze (bij Tilburg) en we staan het gezelschap al op te wachten. Er volgt een warme ontvangst en daarna gaan twee jonge mensen uit één gezin met twee elektrische rolstoelen aan boord. Het voelt heel dubbel, maar geweldig, want we zijn hier helemaal toe uitgerust!
-
Klaas doet een welkomstpraatje bij de koffie en we maken een vaarplan. “Laat de molentjes maar draaien!” wordt er geroepen, dus met gezwinde spoed naar de Zaanse Schans, nu het nog droog is. We meren zoals gebruikelijk aan bij de molen ‘Het jonge schaap’ en daar gaan de beide rolstoelers van boord. Ze krijgen in het zonnetje een hartelijke ontvangst en kunnen met de lift de houtzaagmolen in, hoe mooi willen we het hebben! De molenaars nemen uitgebreid de tijd om Lois en Floris uitleg te geven over historie en werking van de molen en ze genieten er vreselijk van.
-
Na de uitgebreide rondleiding gaan we weer aan boord en daar staat een verrukkelijke lunch te wachten. We nemen er de tijd voor en het is gewoon gezellig! Klaas stelt voor weer te gaan varen, want dan kunnen we nog even het Oosterdok en om bij het scheepvaartmuseum de beide zeilschepen ‘Amsterdam Junior’ en ‘Amsterdam Senior’ te bekijken. En zo geschiedde, maar nu in de stromende regen. Het mag de pret niet drukken, iedereen geniet en niet met mate!
-
Weer aangemeerd in de Marina zoeken we een momentje om tussen de buien door snel van boord te gaan. Lois en Floris gaan de bus weer in en we nemen met een dubbele pijn in het hart afscheid van het lieve gezin in zwaar weer!
Sterkte lieve Lois en Floris en ouders
Auteur Vaarwens.
Dagschipper Klaas en bootsen Hanneke en Anneke voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Broodje Vasum voor de deels sponsoring van de lunch
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de rondleiding en gastvrijheid
Sluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening
-
Lieve verslagen van Floris, Lois en ouders:

Opgegeven door Rony, iemand die bij ons in de thuiszorg werkt. We hadden nul verwachtingen... We moesten om zeven uur uit bed en bijna twee uur in de auto. Maar dat waren we al snel vergeten. We werden met open armen ontvangen alsof we elkaar al jaren kenden. Schipper Klaas en gastvrouwen Hanneke en Anneke waren vanaf minuut één hele fijne mensen. Alles werd geregeld en voor alles werd gezorgd. We hebben veel gezien, gepraat en gelachen.
Nul verwachtingen toen we aankwamen maar wij geven deze dag een TIEN!
Groetjes Floris en Lois

Beste stichting vaarwens,
Vandaag, 30 juli 2021, mochten wij mee als verrassing op de boot. Dit was het enige wat wij, Floris en ik (Lois) + ouders, wisten. Dit was geregeld door een lieve hulp thuis. De dag begon vroeg en regenachtig, om 8 uur vertrokken wij naar Amsterdam, zonder enige verwachtingen. Aangekomen in Amsterdam werden wij hartelijk ontvangen door Hanneke, Anneke en Klaas. Het voelde gelijk als een warm welkom, eerst even gekletst en toen meteen de boot op. Inmiddels is de zon gaan schijnen. Op de boot kregen wij een lekker kopje koffie met wat lekkers. Tijdens de rit konden we gezellig kletsen en zijn er veel foto’s gemaakt. Ook hebben we heel veel moois gezien, het was echt relaxen. Klaas had een super mooie route bedacht, zo hebben wij veel mogen zien en zijn we zelfs aangemeerd bij een houtmolen! Erg bijzonder om te zien. Na deze te hebben mogen bezichtigen kregen wij een heel lekkere lunch waar we van hebben genoten. Na de lunch heeft Klaas nog een ommetje gemaakt en mochten wij nog veel meer zien. Ondanks de regen toch veel zon gehad, kortom: wij hebben enorm genoten van deze dag met hele bijzondere lieve mensen. Echt heel erg bedankt hiervoor, dat jullie nog vele mensen gelukkig mogen maken met zo’n bijzondere dag.
P.S. de Bossche bollen hebben jullie nog te goed 🤭
Lieve groetjes,