Vaarwens 909 op 16-08-2021

Een dag genieten en vergeten…909 Margit 10
-
Veel mensen kennen Stichting Vaarwens van horen en zeggen, of via andere bronnen en melden een naaste aan voor een vaarwens als ze het bericht gehad hebben dat de knappe koppen niets meer voor ze kunnen doen omdat de ziekte de strijd heeft gewonnen. Sommige aanmelders komen echter van heel dichtbij, omdat ze zijdelings ook betrokken zijn bij onze stichting. Zo kwam SAW vrijwilliger Han meermaals aan boord van de Meander V om een gast met de brancard bij ons aan boord te brengen. Nu heeft hij zelf een intake moeten invullen voor zijn lieve echtgenote Margit (geb. 1966), die de fatale boodschap heeft gekregen…
-
Dagschipper René en boots Els maken zich op voor een onstuimige dag, want het waait snoeihard en er passeren vele schepen met ‘zure appelen’ boven ons langs. Toch laten we ons er niet door beïnvloeden, want de Vaarwens is een stoer en sterk schip en in Amsterdam e.o. is altijd in een ‘oppertje’ te varen. Net nadat de koffie pruttelt, komt het gezelschap aan uit Uden met vrienden uit Giethoorn. Han heefteen prachtig verslag van de dag ingezonden, dat je hieronder kunt lezen met ook de door Han geschoten prachtige foto’s.
Met de Vaarwens naar de Zaanse Schans

De ochtend vertrokken wij (Margit en Han Manders) vanuit Uden naar Carpoolstrook Muiderberg om onze vrienden Ben en Marrie de Graaf, die uit Giethoorn kwamen, op te pikken. Vandaaruit vertrokken wij naar Amsterdam. We waren vroeg dus liepen zelf naar het zeer herkenbare schip “Vaarwens” waar we al snel welkom werden geheten door de vrijwilligers Els en René. Na een korte kennismaking werden de trossen losgegooid en vertrok de Vaarwens op haar gemakje richting de Zaanstreek. Onderweg genoten we van de omgeving en het gezelschap. Ben en Marrie hebben altijd een zeilboot gehad maar doordat de hersentumor van Ben hem veel beperkingen heeft opgeleverd is varen niet meer vanzelfsprekend, dus was dit een ultiem dagje uit voor Ben en Marrie.
-
Margit heeft altijd genoten van water om haar heen maar vooral ook onder haar door kabbelend, dus een betere manier om als vrienden een heerlijke verwen dag te beleven is er niet. Margit heeft uitgezaaide longkanker die niet meer te behandelen is dus voor haar - en mij als haar partner - is iedere mooie dag een mooie herinnering.
-
De luxe en het comfort van de “Vaarwens” was super, heerlijk ruim om je in rond te bewegen, of lekker te zitten om de prachtige omgeving in je op te nemen. Zowel Marrie als ikzelf hebben vooral bij de Zaanse Schans de nodige foto’s van de prachtige molens en knusse huisjes geschoten. Rond het middaguur werden we - nadat René het schip aan wal legde – verwend met een heerlijke lunch, bereid door Els. Daarna zijn we de zaagmolen van de Zaanse Schans in gegaan om hem aan het werk te zien. Na een ruime bezichtiging van de molen zijn we op ons gemakje weer terug gevaren naar de haven waar het Vaarwens schip gelegen is. Onderweg ook weer genoten van de mooie omgeving.
-
Ben, Marrie, Margit en ik hebben enorm genoten van deze prachtige vaardag, hierbij is een grote wens van Ben en Margit, maar zeker ook van Marrie en mijzelf uitgekomen. Heel veel dank aan René en Els voor de geweldige dag en aan Evert en Inge voor de organisatie!

Met vriendelijke groet, Han Manders.

Sterkte dappere Margit en Han
Auteur Vaarwens.
Dagschipper René en boots Els voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats