Vaarwens 910 op 17-08-2021

Lichtpuntjes zoeken…910 Heleen 10
-
Als je te horen hebt gekregen dat jouw leven binnenkort eindig is omdat de sluipmoordenaar het heeft gewonnen, dan probeer je toch nog ergens een lichtpuntje te vinden. Die zijn er weinig meer en het enige lichtpuntje dat fysiek aanwezig zou kunnen zijn, is de zon! Die verschuilt zich deze zomer bij tijd en wijle langdurig achter de wolken, terwijl we er zoooo naar verlangen. Ook Heleen (geb. 1955) zoekt naar de spaarzame lichtpuntjes in haar donkere periode. Via familie hoort ze van Stichting Vaarwens en nog één keertje varen, dat lijkt haar wel wat en zo creëert ze haar eigen lichtpuntje. Vandaag gaat Heleen varen.
-
Dagschipper Wouter, boots Gerrit en gastvrouw Lewi zijn al vroeg in Amsterdam om de Vaarwens klaar te maken voor brancardbezoek, want Heleen komt met de SAW. Het is zwaar bewolkt en een lichtpuntje van de zon is ver te zoeken, maar de harde wind is gelukkig een beetje gaan liggen.

Dagschipper Wouter schreef een mooi vaarverslag:

Keurig op tijd verscheen vandaag de wensambulance aan de Marina te Amsterdam alwaar de Vaarwens spic & span lag te wachten om weer een vaarwens in vervulling te laten gaan. Vandaag was Heleen onze gast. Per brancard hebben wij haar vergezeld van man en familie aan boord gereden alwaar zij een prachtplek in de kuip kreeg. Na ons welkomstpraatje werden de trossen los gegooid en ging de Vaarwens onderweg.
Via het Noordzeekanaal naar de Voorzaan en vervolgens via de pas opgeknapte Wilhelminasluis de Zaan op. We kregen volop medewerking van de sluis- en brugwachters, en zelfs bij de spoorbrug hadden wij geluk want we konden in 1 streep doorvaren. Heleen en de overige gasten genoten volop van al het moois rond de Zaan. Er stond vandaag een stevige bries, zodat de molens aan de Zaanse Schans prachtig in vol bedrijf waren. Na te zijn aangemeerd bij houtzaagmolen ‘Het Jonge Schaap’ werd de motor gestopt en hebben wij heerlijk genoten van de lunch die Lewie had voorbereid.
Een bezoek aan de molen kon natuurlijk niet uitblijven. Heleen was dapper genoeg om over te stappen in de rolstoel en in optocht ging het hele gezelschap de molen bezoeken. Via de lift aldaar kon Heleen ook mee naar boven, waar wij allerhartelijkst werden ontvangen.
Met een klein beetje regen is iedereen weer ingescheept en zijn wij via Wormerveer terug gevaren naar Amsterdam. Nog even langs het Centraal station en toen werd het weer tijd om de steven te wenden richting de Marina.
Het is een prachtige dag geweest met menig lichtpuntje en heel veel blije gezichten. Ook wij hebben als vrijwilligers - ondanks het ontbreken van dat grote lichtpunt achter het grijze wolkendek - ook enorm genoten! Met ontspanning op Heleen haar gezicht nemen we afscheid van de lieve vrouw, voor wie de werkelijkheid straks onverbiddelijk terugkomt, maar de kleine lichtpuntjes van vandaag neemt ze in haar herinneringen mee…

Vaarwel dappere Heleen
Auteur Vaarwens / Wouter
Dagschipper Wouter, boots Gerrit en gastvrouw Lewi voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het ambulancevervoer
Broodje Vasum voor de deels sponsoring van de lunch
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch
Sluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening
-
een prachtig verslag van de opvarenden;

Graag willen wij ook een stukje schrijven over de vervulling van de wens van Heleen.

Allereerst wat een fantastische groep vrijwilligers hebben Heleen en Rob een geweldige dag bezorgd! Dagschipper Wouter, boots Gerrit en gastvrouw Lewi van de ‘Vaarwens’ en Mirjam en Ineke, de dames van Stichting Ambulance Wens Nederland. Op een zeer vriendelijke en zorgzame wijze hebben zij Heleen een comfortabele en héél leuke dag bezorgd. Mooi op tijd verscheen ’s-ochtends de ambulance en werd Heleen klaargemaakt voor een dagje mee met de ‘Vaarwens’ In de jachthaven stonden de bemanningsleden al op de steiger klaar om Heleen, na een warm onthaal te begeleiden naar het schip.
Het was die dag fris en er stond een aardig windje. Heleen werd op het overdekte achterdek gezet en lekker warm toegedekt. Zij had haar fototoestel dicht bij haar zodat zij haar grote hobby, fotograferen, ook deze dag kon uitoefenen. Na de afvaart werd uitgelegd hoe de dag zou verlopen en men heeft benadrukt dat als er vragen of wensen waren deze kenbaar gemaakt moesten worden. Heleen wilde graag naar de Markerwadden maar dat was te ver weg, dus zijn wij tot ieders genoegen naar de Zaanstreek gevaren. Onderweg was er veel te zien zoals de typisch groene Zaanse huisjes en de vele industrie complexen waar de Zaan streek groot mee is geworden. Wouter en Gerrit hebben ons constant uitgelegd wat dat voor bedrijven waren en wat zij hebben betekend voor de streek. Rob, de man van Heleen is zelfs uitgenodigd om, onder begeleiding, plaats te nemen achter het stuurwiel. Hij heeft intens genoten. Aangekomen bij de Houtzaagmolen Het Jonge Schaap hebben wij genoten van een heerlijke lunch verzorgd door Lewi. Zij was geweldig en heeft ons de hele dag voorzien van drankjes en hapjes. Mirjam en Ineke van de ambulance hebben Heleen de hele dag verzorgd en ondersteund. Zij zorgde ook dat Heleen de houtzaagmolen in een rolstoel kon bezoeken. Niets was hun te veel. Heleen heeft genoten van de rondleiding door de molen. Na een fantastische dag op het water zijn we weer aangekomen in de jachthaven Amsterdam Marina. Moe maar voldaan hebben wij afscheid genomen van de lieve bemanningsleden en het ambulance personeel.

Wij zijn de Stichting Vaarwens en de Stichting Ambulance Wens Nederland onwijs dankbaar voor hun tomeloze inzet en liefdevolle zorg om Heleen een onvergetelijke dag te bezorgen. Zij kon haar zorgen die dag ‘even laten varen’

Met vriendelijke groeten, Heleen en Rob Waayers, Gerda en Frans Alsemgeest.

Frans heeft ook nog een mooi filmpje van de dag gemaakt, dat hieronder te zien is:

Heleen 101
Heleen 102