Vaarwens 921 op 03-09-2021

Genieten van alles nu het nog kan!
-
Een echte lieve Amsterdamse wordt gevonden door volksziekte nummer één en ze gaat de strijd aan. Daarbij krijgt ze hulp van het ‘Huis aan het Water’ in Katwoude en daar gonst de ervaring van een vaardag met Vaarwens nog rond. Ook Sylvia (geb. 1963) kan wel een verzetje gebruiken in haar strijd en meld zich aan om nog een dagje door ‘haar’ stad en omgeving te varen…

Een prachtig verslag van dagschipper Frouk:
-
Mag dan de meteorologische zomer voorbij zijn, vandaag was het eindelijk zomer! Vrolijk kwam Sylvia Damen, onze gaste van vandaag samen met haar “onvolprezen” buurvrouw Gerda Kuypers, even over tienen aan boord. Heerlijk ontspannen bakkie met “oh lekker veel soesjes” we zijn tenslotte maar met 4 dames aan boord vandaag. Korte introductie over “does en don’ts” en een keuze gemaakt voor de molens en de Zaanse Schans.
-
Trossen los en gauw het kanaal op, steven naar het westen en Amsterdamse Sylvia was al gauw te porren het roer over te nemen. “niet weg lopen hoor, ik kan er niks van, heb dit nog nooit gedaan”. Maar keurig stuurde zij de Vaarwens naar de sluis in Zaandam! Schutting zat even tegen en daardoor ook het spoortje, maar dat gaf de tijd extra te genieten van alle moois dat de Zaanoevers te bieden hebben en de lessen van school van vroeger werden weer opgefrist.
-
Afgemeerd bij de houtzaagmolen “Het Jonge Schaap” serveerde Lyda ons een gezellige lunch die tot de laatste kruimel toe werd verorberd. Daarna ging het op naar de molen. Van Frouk kregen we de tijd tot 14:20 om al het moois te bekijken en ons door de bekwame molenaars te laten verwelkomen en rondleiden. Trossen los en op naar het spoortje en aansluitend de sluis die voor ons al in gereedheid was gebracht. Sylvia en Gerda waren verbaasd hoe vriendelijk iedereen naar de Vaarwens en Sylvia en Gerda in het bijzonder, zwaait. Het deed hen goed al deze vriendelijkheid.
-
Maar zoals altijd komt ook aan deze prachtige dag een eind en om 16:00 namen we afscheid van Sylvia en Gerda. Sylvia genoot nog maximaal van deze dag en vertelde ons dat ze gelukkig ook nog eind september mag genieten van een fijne vakantie in……. Griekenland! Geniet er nog maar van Sylvia, en liefst met volle teugen!
Vaarwel Sylvia
Auteur Vaarwens / Frouk
Dagschipper Frouk en boots Lyda voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers