Vaarwens 922 op 10-09-2021

“Nooit meer de wind in mijn haren”922 Dieuwke 10
-
Onze gast van vandaag is aan bed gekluisterd en ze gaat gestaag achteruit en is in haar tweeënzestigste levensjaar opgegeven. Ze heeft een desastreuze spierziekte en is volledig bedlegerig. Het wachten is op het moment dat een vitaal orgaan het begeeft… Joke wil graag door Amsterdam varen, want de vier muren van een kamer heeft ze nu wel gezien… Dochter Wendy vult een intake voor haar in en vandaag gaat Diewke mee varen…
In Amsterdam bereiden dagschipper Frouk en boots Carla het schip voor op ontvangst van de gasten. Zr komt net terug van een werfbeurt en dat is te zien, want de Vaarwens glimt. Toch is er nog het één en ander te poetsen, dus wordt er direct hard gewerkt.
Hieronder een prachtig verslag van dagschipper Frouk en boots Carla;
-
“Het was warm aan boord en de Vaarwens kon na haar ‘werfbeurt’ wel een mini ‘poetsbeurt’ gebruiken. Gelukkig was Carla al héél vroeg aan boord en was flink aan de gang gegaan, zodat ook de niet op de werf onderhanden genomen delen weer glimmend, spik en span waren toen de gasten arriveerden.
Dieuwke kwam aan boord en zei als eerste; “Noem mij graag Joke, en oh wat glimt de Vaarwens prachtig”.
-
Deze lieve Amsterdamse kwam samen met haar man Simon en dochter Wendy aan boord, afkomstig uit Diemen en per brancard vervoerd door Jan en Arjan van de Stichting Ambulance Wens Nederland.
Een heerlijk vers bakje koffie met lekkers ging er goed in en na een welkomst woordje werd besloten richting ‘de ruimte en de frisse wind’ te gaan. Waren wij als bemanning nog bezorgd en hadden niet alle luiken open getrokken, voor Joke kon er niet genoeg wind door haar haren komen. Ze genoot onmiddellijk van haar Amsterdam vanaf het water.
-
Carla had inmiddels ervaren dat er geen warm water was aan boord. Belletje met de technische dienst (Foeke) en een uitnodiging om op de Slik steiger langszij te komen van Foeke zijn duwboot. Ook dat was een hele belevenis voor onze gaste! Het was helaas niet ‘even een schakelaartje omzetten’…
We vervolgden onze reis en Joke bleef lachen en meer dan volop genieten van deze prachtige dag. Zeilen opgerold en volop de wind in de haren en zon in het gezicht!
-
Dat niet alles alleen maar rozengeur en maneschijn is, wordt over duidelijk wanneer Joke alle spierbeweging ontnomen is, gelukkig kan ze nog spreken en lachten en volop genieten! Hele mooie en waardevolle gesprekken ontstaan tijdens de lunch in Muiden, in de zon en alle gevoelens over schuld en wat komen gaat komen aan bod. “Ik zal nooit meer de wind voelen door mijn haren!” en dat is de waarheid waar deze lieverd mee geconfronteerd wordt.
-
Op de terug weg nog even genieten van Nieuwendam met al haar rust en schoonheid. Terug op het kanaal werden we getrakteerd op een enorme plensbui. We zagen haar al in de verte aan komen en genoten van wat ons te wachten stond prachtig! En weer volop genieten! Terug aan de steiger had er iets op ons staan wachten en de waarheid van het moment kwam weer binnen! Gelukkig zijn er veel foto’s gemaakt en we hopen dat Joke en haar dierbaren daarvan zullen genieten!
Vaarwel dappere Joke en veel sterkte Simon en Wendy, we hopen dat deze dag jullie zal heugen!
Auteur Vaarwens / Frouk en Carla
Dagschipper Frouk en boots Carla voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het ambulancevervoer
Broodje Vasum voor de deels sponsoring van de lunch
KNZ&RV Muiden voor de gastvrijheid tijdens de lunch
Oranjesluizen voor de vlotte schuttingen

Een mooi verslag van Dieuwke/Joke:

Lieve mensen van de Vaarwens en Ambulancewens,

Vrijdag 10 september zijn wij met de vaarwens mee geweest. We werden om 9 uur door de vrijwilligers van de ambulancewens Arjan en Jan opgehaald - ontzettend bedankt heren - en naar de boot gebracht. Tot onze verbazing was deze spik spiksplinternieuw en was net terug van een grote opknap beurt. Ze zag er super mooi uit geweldig gepoetst, wat was de boot geweldig mooi ook binnen was alles spik en span en keurig schoon en opgeruimd door Carla top gedaan. Twee dames stonden ons op te wachten Frouk en Carla en we werden welkom geheten door Frouk onze geweldige kapitein en Carla onze fantastische gastvrouw. We kregen meteen koffie met wat lekkers en het zou heel slecht weer worden, maar de zon scheen geweldig. Toen we aan boord gingen hebben we alle ellende pijn en verdriet op de kade achter ons gelaten en toen de trossen los gingen was alles even niet meer belangrijk. Alleen genieten voor ons gezin dat mede mogelijk gemaakt is door de dames en dat is goed gelukt. Even helemaal nergens aan denken heerlijk en dan ook, o verwend worden wat een geweldige dag. Wat een ontzettend lieve vrouwen waren dit niets was te gek om de haverklap werd er gevraagd hebben jullie nog iets nodig nog iets drinken geweldig zo lief, het was werkelijk geweldig! Niet te geloven wat een schatten van mensen onderweg moesten wij nog even langszij voor een kleine reparatie leuk om dit ook eens mee te maken. Wát een super vrouwen!
We voeren door de Oranje sluizen richting Muiden en daar meerden wij aan voor de lunch geweldig verzorgt door Carla. We konden krijgen wat we wilden met het Muiderslot op de achtergrond. Fantastisch, nog even een gesprek gehad met Frouk wat erg fijn was, dank je wel. Frouk en Carla liepen maar te rennen met het fototoestel om elk moment voor ons vast te leggen, voor ons een blijvende herinnering. Fantastisch dank je wel Carla. Helaas moest de terugreis weer worden ingezet totaal geen klok werk alles rustig aan geen haast geweldig
onze kapitein verdient ook een pluim en Carla voor haar goede zorgen. Op de terug weg kwamen wij in een hele harde regenbui terecht en ze wist precies hoe ze daar door moest met de boot. Nog een water in bij Nieuwendam bij allemaal woonboten aan het einde weer keren en terug richting het nieuwe centraal station gezien en de toren waar ze nog bovenop aan het schommelen waren. Vreselijk wat een hoogte maar super leuk om te zien het was echt geweldig zalig de wind door je haren, echt super genieten! Helaas kwamen we weer bij het eindpunt na een prachtige dag en daarna de ambulance weer in, uitgezwaaid door Frouk en Carla. In de ambulance viel ik al in slaap, zo heb ik genoten, en van de avond heb ik niets meer van mee gekregen, alleen maar geslapen vol voldoening. Alles was het driedubbel waard en zelfs mijn man en dochter waren even alle zorgen kwijt en hebben heerlijk genoten. Dat hebben ze ook ontzettend verdiend. Ook zij hebben een fantastische dag gehad, even zonder zorgen en na denken, helemaal rust en plezier. Alle zorgen waren even weggewaaid, even het hoofd ergens anders. Het was een dag om nooit te vergeten, nogmaals ontzettend bedankt voor alles, een dikke pluim kus en knuffel zeer verdiend!
Laten wij de sponsoren ook niet vergeten, want mede dankzij iedereen is dit mogelijk en vergeet niet eens een donatie te doen voor deze geweldige Stichting Vaarwens, deze mensen doen zo goed werk ze verdienen dit zeer zeker.
Lieve mensen van de vaarwens en ambulancewens, geweldig bedankt voor deze onvergetelijke en zorgeloze dag.
Vele lieve groetjes ,
Joke Simon en Wendy.