Vaarwens 923 op 13-09-2021

ALS je nog een dag kunt genieten…923 Annie 10
-
ALS… de spierziekte maakt nog steeds slachtoffers want we hebben nog geen idee hoe en waarmee we het kunnen behandelen. Zo is ook Annie (geb. 1944) geraakt door de ziekte en ze gaat gestaag achteruit. Ze komt in contact met de stichting ALS op de weg en wordt getipt op Stichting Vaarwens. Samen met haar man, hulpverlener, steun en toeverlaat een dag ontzorging, dat lijkt het haar wel wat, dus wordt het intakeformulier ingevuld. Op deze mooie septemberdag gaat Annie haar vaardag maken…
-
Er heerst rust in de atmosfeer en er is weinig wind, maar het is nog bewolkt als dagschipper Yoni, boots Joke en nieuwkomer Johan in Amsterdam bij het schip aankomen. Ze maken snel alles klaar voor hun gaste in de rolstoel en even later pruttelt de koffie. Ze gaan er weer een prachtdag van maken.
-
Al vroeg arriveren Annie en haar man Gerard met eigen vervoer op de Amsterdam Marina. Gerard is Annie haar steun en toeverlaat en hij helpt haar bij alles, zo ook met het uit de auto komen en overstappen in de rolstoel. Annie heeft al flink ingeleverd, maar heeft de moed nog niet verloren, getuige haar heerlijke lach. Yoni begeleidt het paar naar het schip, waar de koffie klaar staat. Joke voorziet iedereen van een ‘lekker bakkie’ met een soes terwijl Yoni het welkomstverhaaltje doet.
-
De Voorhoutse Annie wil gewoon lekker door Amsterdam varen, want daar is zoveel te zien, dus gaan de trossen los. We varen richting Oranjesluizen, waarna Annie op open water in haar rolstoel aan het roer gaat. Een hele ervaring, maar het voelt veilig met Yoni - de ervaren zeeloods - naast haar. Daarna maken we een rondje Durgerdam en dan gaat op de rede van de haven het anker uit. Daar wordt genoten van de lunch die Joke heeft opgediend en vervolgens gaat het anker weer op.
-
Ook Gerard gaat aan het roer en beiden vergeten even de ALS die hun leven zo drastisch inperkt. Yoni maakt nog een mooi rondje zijkanaal K in het Vliegenbos met haar pittoreske huisjes, het gezellige café en de mooie woonarken, waarna we weer koers zetten naar de Marina. Daar wacht de werkelijkheid braaf, maar daar is tijdens de fotoshoot naast het schip niet van te merken, want het paar geniet nog steeds van alles wat hen ten deel valt.
-
We begeleiden het echtpaar tot het moment dat Annie in de auto zit en zwaaien hen hartelijk uit. Ze gaan huiswaarts met een hoofd vol heerlijke herinneringen aan een prachtige vaardag aan boord, maar met een weinig rooskleurig vooruitzicht, want de ziekte ALS is nog altijd onbehandelbaar…
Vaarwel dappere Annie
Auteur Vaarwens
Dagschipper Yoni en boots Joke en Johan voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Broodje Vasum voor de deels sponsoring van de lunch
Oranjesluizen voor de vlotte schuttingen

Een lief bericht van Annie en Gerard:

Wij Annie en Gerard
Willen bij deze voor alle mensen die deze Vaarwens mogelijk gemaakt hebben hartelijk bedanken. Speciaal de drie JJJ ‘s die op de boot aanwezig waren dank dank en nogmaals dank hier voor. Bij Annie is deze speciale dag een hopelijk blijvende herinnering want zij heeft ook nog de diagnose FTD meegekregen maar elke dag heeft zij het erover hoe mooi Nederland is vanaf het water. Yoni die wij gemakshalve ook onder de J plaatsten was naast een goede boots zoals je een schipper misschien mag noemen? Ook een voortreffelijke gastheer en heeft An met pet Vaarwens een stuk laten varen wat zij heel spannend vond.
Joke onze verpleegkundige heeft met haar ervaring met An een prima conversatie op gang weten te houden en heeft een prima lunch gemaakt waar wij met elkaar heerlijk van genoten hebben chapeau.
Niet vergeten Johan deze was voor de eerste keer mee als (stagiair) en heeft er ook mee bijgedragen dat dit een onvergetelijke dag voor ons is geworden.
Beste mensen wij kunnen niet genoeg herhalen DANK DANK DANK voor alle mensen die dit mogelijk maken.
Waar wij niet zonder kunnen zijn de VRIJWILLERGERS !!!!!!
Met vriendelijke groeten,
An & Gerard