Vaarwens 925 op 15-09-2021

Verlangen naar havens en schepen…925 Jan 10

Onze gast van vandaag is Terschellinger van afkomst met de bekende naam van de bekende rederij. Jan (geb. 1951) is getroffen door de celdelingsziekte, die zich in zijn lichaam heeft gehuisvest en hij is nu in de uitbehandelde fase. Via het Toon Hermanshuis in Dronten krijgt hij de tip om nog een keer te gaan varen en daar gaat Jan graag op in, dus wordt er een intakeformulier ingevuld. Onze planning slaat aan het organiseren en vandaag is Jan zijn dag…

Het zit potdicht van de mist, maar belooft een prachtige dag te worden en dagschipper Onno, boots Coen en gastvrouw Angelique zijn al vroeg aan boord om de dauw van het schip te halen en andere voorbereidingen voor de wens van Jan te treffen. Keurig op tijd arriveert Jan met zijn lief Folkje met eigen vervoer op de Amsterdam Marina, waarna een hartelijke ontvangst volgt.

Het verslag van boots Coen:

“Jan en Folkje waren mooi op tijd aangekomen op eigen gelegenheid in Amsterdam. Na een kop koffie en ons praatje hebben we stilgestaan bij ziekte van Jan. We hebben gezamenlijk de wensen van Jan besproken.
Grote boten, havens zien en Amsterdam, dat waren de wensen van Jan. Dus gaan de trossen los en duiken we het IJ op.
Jan wilde eigenlijk naar de zeevaart school op Terschelling maar zijn vriendin zag dat niet zo zitten. Te ver en te lang van huis, dat wilde ze niet. En dat hebben we vandaag gezien, een fijn stel mensen die samen met hun kinderen een behoorlijk proces moeten aangaan.
We hebben met toestemming van de autoriteiten zoals Jan graag wilde gevaren door de Mercurius, Minerva, Vlot, Erts, Oosterdok en de Houthaven. Het was een ware belevenis voor Jan en hij genoot enorm.
De lunch was weer prima verzorgd en daar begon ook een intens gesprek over de dood, over emoties, over religie, reïncarnatie, verwachtingen, bijna dood ervaring en ga maar door… Dat was wel bijzonder vonden Jan en Folkje. De openheid en oprechtheid van ons vijfgesprek was bijzonder en vond zijn weerklank in de rest van de middag. Dankbaar voeren we aan het eind van de middag met ons vijven huiswaarts.
In de Amsterdam Marina namen we met weermoed afscheid van de dappere Jan en zijn lieve echtgenote Folkje. Het was een topdag!”

Vaarwel Jan
Auteur Vaarwens

Dagschipper Onno en boots Coen en gastvrouw Angelique voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers