Vaarwens 933 op 28-09-2021

Weer thuis…933 Greet 10

Op de wensaanvraag staat; “Mijn moeder is geboren in Amsterdam en heeft eerste 12 jaar met familie daar doorgebracht. Verder heeft zij heel veel met varen en boten en is begonnen met een kano op de Rijn. Daarna met mijn vader twee jaar mee in de beroepsvaart en totdat haar partner overleed voeren ze samen recreatief veel. Door haar dementie praat zij alleen nog maar over Amsterdam, varen en haar boten en belevenissen. Daarom de wens om met haar nog een keer door Amsterdam te varen.”

Greet (geb. 1930) leeft louter nog in het verleden door de ‘vergeetziekte’ en daarnaast is ze ook gevonden door de ongecontroleerde celdelingsziekte. Vandaag gaat ze varen en het weer werkt mee. Onder een blauwe lucht maken dagschipper Hans en boots Alette het schip klaar terwijl Greet samen met haar dochter en schoonzoon de 2 uur lange rit vanuit Gennep aanvangen. Nu maar hopen dat Nederland niet overal stilstaat, want het is voor Greet allemaal erg vermoeiend.

Een geweldig verslag van dagschipper Hans:

“Onderweg naar Amsterdam luister ik naar het weerbericht voor vandaag… blijkt zo ongeveer de enige mooie dag van de week te worden. Dit moet een mooie dag worden dus, denk ik en dat werd het in alle opzichten.
Rond 10.00 uur komt het gezelschap aan na een bijna 2 uur durende reis vanuit Gennep. Onze vaargast Greet met haar dochter Loes en partner van Loes, Berry. Twijfelde ik nog even of Gennep nu nog net Gelderland of toch Limburg was… Die twijfel werd snel weggenomen. Onze gasten trakteerden ons op een heerlijke vlaai!! Hoe lief is dat en dus vergeten we dat nooit meer, Gennep ligt in Limburg!
Dus eerst de koffie met vlaai en het vaarplan wordt gemaakt.

Het is een heerlijke dag voor de Zaanse Schans en daar is iedereen het mee eens. Nadat Greet in een gemakkelijke stoel is gaan zitten, is er bij de koffie direct al een gezellige ongedwongen klik. Greet vertelt honderd uit over haar verleden, hoe zij samen met haar man in de 50-er jaren op de binnenvaart heeft gevaren, tot aan Bazel toe. Ook de vader van Greet heeft vaak het ruime sop gekozen. Hij werkte als muzikant op de schepen van de Holland Amerika Lijn. Dus we kunnen best wel stellen dat Greet iets met bootjes heeft.

Ze geniet ook volop als we richting de Zaan varen; “Zie je dat sleepbootje? Zie je die binnenvaart met die blauwe band… welke rederij zou dat zijn?”
Met een heerlijk zonnetje aan dek varen we richting de Zaan. Greet komt gezellig in de stuurhut zitten om het allemaal nog beter te zien. Ze heeft het hart op de tong en veel van vroeger komt weer naar boven. Bewonderenswaardig en tevens moeilijk te bevatten dat ze toch ernstig ziek is. Ze vertelt over het huis waar ze momenteel woont, een kleinschalig woonproject waar ze haar eigen appartement huurt en ze het ontzettend naar haar zin heeft. Haar enige dochter Loes woont dichtbij. Loes verteld ook nog een bijzonder verhaal en dat geeft maar weer eens aan hoe het leven soms zijn eigen weg kiest… Loes en Berry zijn namelijk als kind samen opgegroeid. Maar rond hun 13e zijn ze elkaar uit het oog verloren en hebben allebei hun eigen leven gevolgd; getrouwd, kinderen enz. Een aantal jaren geleden zijn de partners van zowel Loes als Berry overleden en nadien hebben hun levenspaden zich weer gekruist. Zo zijn ze na ruim 50 jaar weer bij elkaar en genieten ze samen van het leven. Hoe mooi is dat!!

Op de Zaan met het windje in de kont, gaan onze gasten heerlijk voorop zitten. We meren aan bij het Jonge Schaap en Alette heeft inmiddels een heerlijke lunch bereid. Na de lunch gaan we in de molen kijken. Ook daar heeft Greet geen moeite om het gesprek aan te knopen met één van de molenaars. Uiteindelijk kunnen we haar losweken en gaan we de terugreis aanvangen.
Boots of eigenlijk schipper in spé Alette manoeuvreert de Vaarwens vakkundig van de steiger en stuurt haar vlot door de bruggen. De bruggen, sluis, alles geeft weer volle service aan de Vaarwens en rond 15.45 uur meren we weer aan in de Marina. Hier staat Greet nog een grote verrassing te wachten. Haar nicht - die regelmatig bij haar op bezoek komt maar haar nu al bijna 2 jaar niet gezien heeft i.v.m. alle covid maatregelen - wacht haar op bij Loetje!
Een mooiere afsluiting van de dag kun je niet wensen.
Greet, Loes en Berry, dank voor jullie gezelschap vandaag!
Wij hebben er van genoten!!

Vaarwel dappere, montere Greet!
Auteur Vaarwens, Alette en Hans

Dagschipper Hans en boots Alette voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten