Vaarwens 939 op 11-10-2021

Geen Rijnreis, maar wel heel gezellig!939 Dirk 10
-
Sommige mensen krijgen veel voor hun kiezen! Dirk (geb. 1945) zijn aandrijfmotortje wordt steeds minder krachtig, hij is al een been kwijtgeraakt vanwege zijn diabetes en tot overmaat van ramp heeft de sluipmoordenaar hem ook nog gevonden en zich overal in het lichaam ingenesteld. Hij gaat nu snel achteruit, maar hij heeft nog één wens… nog een keer varen, want een Rijnreisje maken was zijn lust en leven. De intake gaat aan de slag en vandaag gaat Dirk met zijn naasten het water al op…
-
In Amsterdam maken dagschipper Onno en boots Els de Vaarwens klaar voor de tocht. Als de koffie pruttelt, is er ook gelijk gezelligheid en het wachten is op de familie. Dirk komt met zijn vrouw, schoonzus en zwager en het echtpaar wordt gebracht met de ambulance. Debbie en Erica van de Ambulance wens dragen zorg voor het vervoer. Schoonzus en zwager worden met de auto gebracht. Als de ambulance arriveert is het droog maar bewolkt. Het mag de pret niet drukken want al bij de eerste ontmoeting is er plezier en ontspanning.
-
Snel aan boord voor koffie en een welkomstverhaaltje van Onno.
De keus valt op een tochtje naar de Zaanse Schans en Onno start de motoren.
Dirk is een, zoals hij zelf zegt, ‘oprjochte Fries’ die 8 jaar lang café eigenaar was in Heerenveen. Na het verkopen van zijn zaak krijgt hij een baan als kok aangeboden in een hotel in Noordwijk waar hij zijn vrouw Jannie ontmoet heeft. Inmiddels wonen ze in Hillegom waar ook de dochter van Jannie woont.
-
Aangemeerd op de Zaanse Schans geniet een ieder van de lunch, waarna de heren van het Jonge Schaap - de houtzaagmolen - het gezelschap weer allerhartelijkst ontvangen. Alle ins en outs van de molen worden uitgelegd. Dirk zit vrijwel de gehele tocht naast de schipper alwaar hij de route goed kan overzien.
Wij genieten van het zonnetje en de prachtige Hollandse wolkenluchten. Nog een extra rondje van de schipper door de haven en dan is het alweer tijd om naar huis te gaan. Dochterlief staat al te wachten om zus en zwager weer mee te nemen en Dirk en Jannie stappen moe maar voldaan de Ambulance wens in.
Vaarwel Dirk
Auteur Vaarwens
Dagschipper Onno en boots Els voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers