Vaarwens 963 op 20-01-2022

Het is mooi geweest…963 Albert 10

Nierfalen, dialyse, ziekenhuisbezoeken, operaties, medicijnen, rolstoel gebonden, alles is je afgenomen en de situatie is uitzichtloos… Albert (geb 1963) vecht al jaren om een leefbaar leven te houden, maar nu is het mooi geweest. Hij geeft de moed op en heeft het krachtige besluit genomen om enkele dagen na vandaag te stoppen met de dialyse, want het is mooi geweest… Via een zorgmedewerker krijgt Albert de tip dat hij volledig gratis en geheel verzorgd een dag het water op kan met de MS Vaarwens. Daar heeft hij wel oren naar en vult het intakeformulier in. Vandaag gaat Albert varen…

Het weer is onstuimig en er trekken felle buien over het land, maar tussen de donkere wolken door laat het zonnetje zich ook zien. In Amsterdam maken dagschipper Klaas en bootsen Gerda en Marjolein het schip klaar voor de ontvangst van onze gast in zijn ‘gewichtige’ elektrische rolstoel. De rolstoeltaxi arriveert na een ritje vanuit Hellevoetsluis en er volgt een warm welkom. Snel aan boord, want daar pruttelt de koffie.
Er wordt een vaarplan voorgesteld en gezien het weer, besluiten we de beschutting van de stad op te zoeken en de Amstel op te gaan.

Een mooi verslag van dagschipper Klaas:

Albert, zijn zus Jannie, broer Cor en zijn zoon Bjorn, allen geboren 010-ers, rollen en stappen met veel zin van de taxi naar de Vaarwens. Aan de koffie met soesjes vertelt Albert dat hem laatst werd gevraagd welke laatste wens hij nog zou hebben. “Een cruise”, was zijn antwoord. Maar ja dat hoorde niet meer tot de mogelijkheid.. “Hoezo!!??...”klonk het hier aan boord. “Wat dacht je van een geheel verzorgde Amstel cruise?”. Eigenlijk wilde Albert een rondje Pampus Muiden doen, maar na een door windstoten aardig schuddend taxibusje heeft hij vrede met de voorgestelde cruise.

We kunnen van wal. Het koufront is gepasseerd en met heldere luchten, pas later op de dag afgewisseld met donkere luchten met daarin verscholen een enkele (soms hagel) bui. “Niks te klagen, ’t is prachtig”, zegt Jannie meerdere malen. En ze heeft gelijk. We treffen het! Oude herinneringen komen bij passeren REM eiland boven. “Weet je nog, pa op dak om de antenne te richten”. Verhalen over Graansilo, Stenen Hoofd waar ooit de HAL afmeerde, The Eye, het gerenoveerde CS, waar toegegeven werd dat dit station toch nóg mooier is dan het Rotterdam. Met ingetrokken schouders (mast) buigt de Vaarwens het Oosterdok in en activeren we de wachter van de IJ route bruggen. Even wachten deert niet. Genoeg te zien daar. NEMO, het VOC schip Amsterdam, het Scheepvaartmuseum.

Als het rustig is met de scheepvaart zijn de twee brugwachters beschikbaar voor één opening. Eén bedient de eerste brug en de ander de volgende brug. Zo kom je met weinig oponthoud op de Amstel aan, waar hetzelfde stramien gevolgd wordt. Het is een beleving voor de geboren Crooswijkers. Ook daarover komen verhalen los. “Wist u dat Andre van Duin, Corrie van Gorp, Bep van Klaveren, Rita Reys en..en,, daar geboren zijn” Klaas wist alleen de DE winkel op te graven, waar hij ooit enkele 10.000-en punten verruilde voor een theemuts. “Nou, daartegenover woonden we” Al varend, wachtend, wegdrijvend, passeren we de bekende kunstwerken (sluizen, bruggen) als de Magere Brug en Amstelsluizen en trotse gebouwen als Carré, Amstelhotel en Rembrandt toren. In de buurt daarvan meren we af om de lunch te gebruiken en alle schroeven even rust te gunnen.

De terugweg gaat nog sneller. Het lijkt wel of de brugwachters er een sport van maken. Of zien ze buien naderen? Feit is dat we rijkelijk op tijd het IJ weer opdraaien. Albert heeft kort z’n stoel in relaxstand gezet en is na een power napje weer de ouwe, dus kunnen we nog wat tijd vullen. Broer Cor vertrok eens van de Handelskade voor een cruise naar de Middellandse Zee en aanschouwt nu toch menige verandering in de skyline van de Handelskade. Aan de noordzijde van het IJ maken we na passeren Sixhaven en Noord-Hollands Kanaal nog even een rondje door zijkanaal I, waar nog altijd de enorme dokvloeren van de NDSM liggen, waar ooit de enorme SHELL tankers gebouwd werden. In de ponthaven van de NDSM maakt het zendschip Veronica de tongen weer los. Er is dan nog tijd om in de Vlothaven een groot zeeschip te bezien, maar t.h.v. Loetje krijgt Albert een belletje van de taxichauffeur. “Ik vaar nog!”, zegt hij verbolgen. Toch wordt besloten rechtsaf te gaan en de ligplaats op te zoeken. Voldoende indrukken opgedaan, genoeg gezien, het is mooi geweest! Veel bedankjes over en weer - wij hebben ook van hen genoten - bij het afscheid.
Sterkte Bjorn, Jannie en Cor.

Vaarwel Albert. We beleefden samen een mooie cruise.
Auteur Vaarwens / Klaas

Dagschipper Klaas en bootsen Gerda en Marjolein voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Broodje Vasum voor de deels sponsoring van de lunch