Vaarwens 983 op 16-03-2022

Genoten tot de laatste minuut…983 Mario 10

Op deze prachtige voorjaarsdag gaan we varen met Mario (geb.1965). Hij is getroffen door de onbeheersbare celdelingsziekte en is opgegeven. Ook hij kreeg het onthutsende bericht van de geneesheren; “We kunnen niets meer voor u doen. De ziekte heeft zich teveel verspreid door uw lichaam…” Mario wil nog graag een paar mooie dagen beleven voordat hij gaat en er wordt gezocht op het internet. Daar vinden ze Stichting Vaarwens en omdat er enige spoed geboden is, wordt er gelijk een intake ingevuld op de website. Binnen 24 uur is de dag volledig geregeld…

In Amsterdam komen dagschipper Sido en boots Carla mooi op tijd aan bij de MS Vaarwens. Er was enige angst dat ze eerst flink Saharazand moesten spoelen, maar dat heeft ons nog niet bereikt. Het schip wordt gezellig gemaakt, heerlijke broodjes gehaald bij de Hema en de koffiepot gevuld… we zijn er klaar voor.
Dan komt de auto aan met Mario, Jemi-liza en Joost van Konnektzorg en Henk, eveneens een cliënt van Konnektzorg. Sido en Carla staan klaar met onze rolstoel, want Mario is sterk verzwakt. Na een warm welkom gaan we aan boord, waar het geurt naar koffie.

Een prachtig verslag van boots Carla:

Sido vertelt waar de vaartocht van vandaag al zoal heen kan gaan. Als Mario hoort dat de boot hem ook naar de molens aan de Zaanse Schans kan brengen, lichten zijn ogen op. Daar wil hij wel heen. En zo worden de trossen losgegooid, de zon doet de Vaarwens glimmen en de sluis aan de Zaan is al spoedig in zicht. Mario en de mede opvarenden willen niets missen en zoeken de boeg van het schip op om te genieten.
Na even varen op de Zaan, komen de eerste molens in zicht en ja, alsof ze wisten dat de Vaarwens met Mario kwam, draaien ze er door de intussen aangetrokken wind, stevig op los.

Bij de Houtzaagmolen Het Jonge Schaap, meert de Vaarwens aan, de loopplank gaat uit en de molen wordt bezocht. Het gezelschap is onder de indruk van de uitleg van de werking van deze molen en van de kracht die deze toont bij het zagen van het hout.
Terug aan boord blijkt deze wat dieper in het water te liggen. Mario en opvarende Henk - ook een cliënt van Konnektzorg - hebben ieder een stuk hout meegekregen dat ze thuis tot iets moois willen gaan maken.
De lunch staat klaar en biedt voor ieder wat wils, want na de vaartocht gaat deze er goed in. Het zonnige weer heeft intussen plaatsgemaakt voor wat wolken en de wind is aangetrokken.

De Vaarwens zet weer koers naar Amsterdam. Na de sluis in Zaandam neemt Mario het roer over en nadat hij even moest wennen, koerst hij de Vaarwens in een strakke lijn op het Noordzeekanaal af. Hij heeft hiervan genoten tot de laatste minuut, achter het roer over het IJ. Concentratie tot op de millimeter!
Met het aantrekken van de wind krijgt helaas ook de pijn meer vat op Mario. Sido neemt dan ook het roer over om uiteindelijk de Vaarwens weer aan te meren in haar thuishaven. Vol indrukken en moe van deze dag gaat Mario achter in de auto zitten op weg terug naar thuis, waar zijn hond, zijn twee katten en hopelijk wat extra pijnstilling die de arts vandaag door de telefoon toezegde.

Vaarwel Mario, beleef nog maar zo goed mogelijk de mooie dagen waar je naar uitkijkt. Het is je zo gegund.
Auteur Vaarwens/Carla

Dagschipper Sido en boots Carla voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Hema Amsterdam voor de deels sponsoring van de lunch
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch
Port of Amsterdam voor de vergunningen
Sluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten...

Een prachtig aanvullend verslag van Jemy-Liza namens Mario:

16 maart 2021
Vandaag wordt er gevaren. Mario is helaas ongeneeslijk ziek en wil graag nog genieten zo lang het kan, daarom gaan we vandaag varen! Mario krijgt begeleiding van Konnektzorg (een kleinschalig bedrijf in Tilburg), zij bezoeken hem doordeweeks om hem te helpen met praktische zaken zoals bijvoorbeeld boodschappen. Op maandag, woensdag en vrijdag is er dagbesteding, dan komt Mario vaak naar ons kantoor net als de andere cliënten. Via het internet hebben we stichting vaarwens gevonden en hebben we ons aangemeld. Gelukkig kregen we snel reactie en konden we gaan plannen.
Even was het de vraag wie er mee ging. Mario spreekt zijn familie niet meer en omdat het een gezellige dag moet zijn, gaan Henk, Joost en Jemi ook mee. Henk krijgt ook begeleiding van Konnektzorg en Joost & Jemi zijn begeleiders. Konnektzorg voelt voor Mario als een familie dus hij was blij dat zij deze dag met hem deelde. 983 Mario 298
Het regelen was zo gebeurd, we kregen snel reactie op de mail. Een duidelijk antwoord met routebeschrijving en een telefoonnummer voor het geval we er niet uit kwamen. Na onze trip van 1,5 uur kwamen we aan. Gelukkig was alles erg duidelijk dat we het zo gevonden hadden! We werden hartelijk ontvangen door 2 vrolijke bemanningslieden die de rolstoel al bij hadden. Ze hielpen ons mee met Mario aan boord, dat ging gelukkig vrij soepel allemaal!
Eenmaal in de boot stond er koffie en thee klaar met lekkere soezen en macarons, hmmm! Mario mocht op de grote lekkere stoel zitten en kreeg als eerste de keuze uit eten en drinken, het draait vandaag overigens om hem! De bemanning, Carla en Sido vertelden ons over de boot en het verhaal erachter, het was erg gezellig om met hen in gesprek te zijn. Na een heerlijke soes mocht Mario beslissen waar de rondvaart heen ging, een rondje over het IJ of toch naar de molens? Mario koos de molens.
We kwamen aan bij de sluis waar de kerktoren haar klokken luidde, het was 11 uur maar we deden allemaal alsof dit speciaal voor Mario geregeld was, die kon er alleen maar om lachen. Veel eendjes, grappen en schattige huisjes verder kwamen we aan bij de molens! De boot werd aangelegd bij de molen ‘het jonge schaap’. Maar eerst moest Mario kiezen of we al gingen lunchen, of dat we eerst de molen in gingen. Hij koos voor de molen natuurlijk, dit was namelijk een van de leukste dingen van de hele dag. Bij de molen aangekomen met rolstoel konden we makkelijk naar boven om de gigantische houtzaag eens goed te bekijken. Mario vond het erg indrukwekkend en genoot van de geur van het zaagsel.
Na een kleine rondleiding en uitleg van de werknemers gingen we terug naar de boot voor een heerlijke lunch. Na de lunch zijn we terug gaan varen richting de sluis, we genoten allemaal van de zon en elkaars gezelschap, er werd veel gelachen. Toen we voorbij de sluis kwamen mocht Mario een stukje varen, fantastisch!! Toen we terugkwamen bij de haven hebben we afscheid genomen van Carla en Sido. Het was zeker een onvergetelijke dag voor Mario die enorm heeft genoten van de molens, het varen en het lekker kunnen chillen met goed gezelschap.
Dank voor deze mooie dag.