Vaarwens 985 op 24-03-2022

Genieten van het verzetje…985 Geraldini 10

We krijgen een lieve aanmelding binnen van schoondochter Marijke; “We zouden dit graag als verrassing voor mijn schoonmoeder organiseren. De laatste tijd gaat ze hard achteruit en heeft ze veel pijn, komende week begint haar allerlaatste chemo kuur. Nu duidelijk wordt dat het einde steeds meer in zicht komt kan ze wel een verzetje gebruiken.” We gaan aan de slag en de dag voor de onfortuinlijke Geraldinie (geb. 1952) wordt in de planning gezet. Vandaag schijnt de zon voor haar, vaart de Vaarwens voor haar en kan ze even varen en vergeten.

Een mooi verslag van dagschipper Ton:

Het is nog fris, maar de zon schijnt al uitbundig, als ik samen met boots Alette bij de MS Vaarwens aankom. Het schip is nat en we gaan aan de slag om het gezellig te maken. De broodjes zijn gehaald, de koffie pruttelt en de radio klinkt zachtjes door het schip… we zijn er klaar voor!
Dan arriveert de familie met eigen vervoer uit Doorn en we staan klaar met onze rolstoel om Geraldini op te vangen. Helaas is de familie halverwege de parkeerplaats gestopt en is Geraldini in haar eigen rolstoel gestapt dus komen we de familie tegen aan het einde van de parkeerplaats. Ook baby Lauren is mee en iedereen heeft er zin in.

Na een warm onthaal gaan we aan boord en is er koffie met iets lekkers, deze keer heeft de familie gebak meegebracht. Ik geeft een aantal opties voor een reisplan. Bij het noemen van de Zaanse Schans veerde Geraldini helemaal op en was de keuze snel gemaakt, en dan gaan de trossen los…
Eenmaal op het Noordzeekanaal wordt koers gezet naar de Zaan. De familie is helemaal in z’n sas en geniet van het uitzicht, het mooie weer en ook van baby Lauren. Bij de Wilhelminasluis is iedereen aan dek om te zien hoe het allemaal gaat heerlijk in de zon. Het mooie weer is een geschenk bij dit uitje voor Geraldini.

Na de sluis maken we even wat vaart om op tijd de spoorbrug te passeren. Op de Zaan is het genieten van de oude en nieuwe gebouwen. De geur van de cacaofabriek is eveneens duidelijk aanwezig. Na de Julianabrug
komen we bij de Zaanse Schans. Daar meren we aan bij de houtzaagmolen ‘Het Jonge Schaap’. Het is even over half 12. De familie kan van boord en een rondleiding volgen in de molen. Geraldini kan in haar rolstoel mee, Henk rijdt haar natuurlijk en is duidelijk geïnteresseerd, baby Lauren gaat in de draagzak bij papa (Harmen) mee. Na de uitgebreide uitleg komt iedereen terug aan boord. Alette heeft voor een lunchtafel gezorgd met mooi aangeklede broodjes en div. drankjes. Lauren is in slaap gevallen bij papa.

Na de Lunch - het is inmiddels kwart over 1 - wordt Lauren weer wakker en laat zich horen. Alsof ze wil laten weten dat het tijd is voor vertrek. Weer eenmaal op het water moet Geraldini toch een uiltje knappen op de luie stoel met krukje onder haar benen. De rondleiding en lunch waren ietwat vermoeiend geweest. De rest van de familie is heerlijk voorop in de zon gaan zitten en met de wind van achteren prima te doen. Baby Lauren was vermakelijk en toonde duidelijk ‘diva’ gedrag. Na passage van de spoorbrug was iedereen weer bij de tijd voor de Wilhelminasluis, waar we achter een binnenvaartschip lagen. Alette zorgde onderwijl nog voor een drankje en wat paaseitjes op het terras.

Na de sluis nog even langs Royal Huisman gevaren om het mooie zeiljacht te bekijken en de oude gele onderzeeër. Vervolgens naar zijkanaal H waar de familie diverse soorten woonarken op een unieke locatie konden zien. Vanuit het zijkanaal ging het richting de Mercuriushaven waar het Remeiland staat. Bij de oude houthaven werd gekeerd en teruggegaan naar de Amsterdam Marina waar rond 15:35 werd afgemeerd.
Geraldini en familie konden terugkijken op een heel fijne dag, even weg, genieten van elkaar heel relaxed.
Na een hartelijk afscheid en een laatste foto kon Geraldini voldaan en een beetje vermoeid met de familie naar huis afreizen.

Vaarwel lieve Geraldini
Auteur Vaarwens / Ton

Dagschipper Ton en boots Alette voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Hema Amsterdam voor de deels sponsoring van de lunch
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch
Sluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening
Port of Amsterdam voor de vergunningen
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten...

Een allerliefst berichtje van Geraldini:

Beste mensen,
Daar sta je dan wat onwennig en afwachtend in een onbekend stukje Amsterdam. Samen met mijn man Henk onze kinderen Harmen en Marijke en kleinkind Lauren. Wij werden verwelkomd door Ton en Alette.
Die dag waren wij te gast aan boord van de Vaarwens. Wat een prachtig cadeau. Samen te mogen genieten van een mooie vaartocht en even de gedachten verzetten. Die dag kregen wij zo maar vier geschenken uit de hemel. De vaartocht, prachtig weer, de invulling van een lang gekoesterde wens om de Zaanse Schans te bezichtigen en het samen zijn met een paar dierbare mensen.
Vanaf het eerste moment was er een warm welkom en was het alsof wij al jaren bekenden van elkaar waren. De warmte, zorgzaamheid en passie van de bemanningsleden Ton en Alette hebben, naast de inspanningen van vele onbekende bij de stichting Vaarwens, een onuitwisbare herinnering gemaakt. Het zijn die herinneringen die wij verzamelen.
Wij vinden jullie als mensen hartstikke tof en het werk dat jullie met de stichting Vaarwens verrichten is met geen pen te beschrijven. Ik hoop dan ook dat mijn verslagje een beetje duidelijk maakt wat een geweldig werk jullie verrichten en hoe blij wij er mee zijn.
Liefs van Geraldini

Geraldini 101