Vaarwens 986 op 26-03-2022

Thuiswedstrijd…986 Coen 10

Onze gast van vandaag is Coen (geb. 1945) uit Amsterdam. Hij heeft - ondanks een flink gevecht - de strijd tegen de ‘woekerplant’ verloren en levert dagelijks in. Toch is er het verlangen om nog éénmaal door zijn stad te varen en zijn zus vult een intakeformulier in. Hoe mooi is het dat de MS Vaarwens in Amsterdam ligt, zodat de verzwakte Coen geen lange rit hoeft te maken om bij het schip te komen. Met de Wensen Ambulance Amsterdam wordt hij vanmorgen gehaald en comfortabel naar de Amsterdam Marina gebracht…

Het is alweer een prachtige spiegelgladde voorjaarsmorgen, gehuld in nevelen die de zon al snel weg brandt. Dagschipper Rochus, boots Lucas zijn al vroeg bezig om het schip van de dauw te ontdoen en onze kersverse office manager Erica gaat vandaag ook mee om haar eerste vaarwens te ervaren, en ze doet tevens de catering en maakt de fotoreportage. Het is gezellig aan boord en iedereen heeft er zin in!

Het verslag van boots Lucas:

De wensambulance met Coen en zijn zus kwam mooi op tijd het terrein oprijden, de familie de zus en broers waren net ervoor gearriveerd. Iedereen had er zijn in, we hadden veel nieuwe mensen aan boord, naast Erica waren de chauffeur en de verpleegkundige nog nooit mee geweest op ons mooie schip. Alles was weer prima geregeld, de parkeerplaatsen, de broodjes en de koelkast was ook weer rijkelijk gevuld met allerlei lekkers.

Toen iedereen zat en Coen op de brancard zijn plekje gevonden had, vertelde ik de achtergrond van de stichting en gaf informatie over de boot. We hebben het vaarplan besproken en er is gekozen om naar de Zaanse Schans te varen. Ook de huishoudelijke regels zijn weer even de revue gepasseerd en daarna konden we de trossen losgooien.
Coen is de laatste weken erg verzwakt en de Vaarwens was al twee keer uitgesteld vanwege de vermoeidheid. De familie durfde eigenlijk niet nog een keer een aanvraag te doen. Maar Inge belde zelf en toen is het toch weer gelukt, dat werd erg gewaardeerd.

Onderweg sliep Coen wel veel, maar steeds ving hij weer een woord op en dan was hij er weer helemaal bij. Als we ondereen brug door voeren, was hij alert en zeker toen we de Coenbrug passeerden. Het was natuurlijk de goede Coen met een C.
De temperatuur werd steeds aangenamer en we konden met een geopende zij flap varen en Coen laten genieten van het voorbijtrekkende landschap. De familie sprak één voor één met Coen, de anderen praatten bij op het voordek en genoten van de reis.

Natuurlijk werd er heerlijk geluncht bij de zaagmolen het Jonge Schaap. Coen kon vanuit zijn positie in de kuip de draaiende molen bekijken, terwijl zijn familie de techniek binnen bewonderde. Ook de vrijwilligers van de ambulancewens en Erica lieten zich er door verrassen.
Op de terugweg was de vermoeidheid groot en sliep Coen rustig op het dreunende geluid van de motor, maar bij de Den Uyl brug was hij weer wakker en gaf aan dat dit de brug van Joop was, en niet van de schrijver Bob. Hij was er weer helemaal bij en vroeg aan Erica tot hoe laat we gingen varen. We dachten dat zijn energie wel op zou zijn, en toen we aangaven dat we op 15.30 weer terug zouden zijn, was hij het daar niet mee eens! De afspraak was tot 4 uur daar wilde hij ons wel aan houden… Dat hebben we natuurlijk gedaan en nog een extra lus gemaakt over het IJ waar hij alle bekende Amsterdamse gebouwen nog een keer kon zien. Toen we langs het schip de Nordeney van radio Veronica voeren was het batterijtje leeg.

Nadat we weer aangemeerd waren, hebben we afscheid genomen en de daarbij horende groepsfoto gemaakt. Iedereen aan boord heeft deze dag als indrukwekkend ervaren, de familie, de Wensambulancevrijwilligers en de bemanning. Prachtig dat het toch gelukt is, al was het een thuiswedstrijd voor een Amsterdammer

Vaarwel Coen
Auteur Vaarwens / Lucas

Coen: † 4-4-2022

Dagschipper Rochus en bootsen Lucas en Erica voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
WensenAmbulance Amsterdam voor het ambulancevervoer
Hema Amsterdam voor de deels sponsoring van de lunch
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch
Port of Amsterdam voor de vergunningen
Sluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten...

Een hartwerwarmend bericht van Marilou:

Wat hebben we gisteren een geweldige dag gehad op jullie vaarwens-boot!
Na een eerdere afzegging i.v.m. de snelle achteruitgang van Coen, hebben jullie ons alsnog een vaartocht aangeboden. Super fantastisch! En gisteren was het dan zover.
De zon heeft vanaf ‘s morgens vroeg geschenen, het was bijna windstil dus een ideale dag voor op het water. Coen en wij, zijn broers en zussen, zijn allerhartelijkst ontvangen en van begin tot eind geweldig verzorgd door Rochus de schipper, Lucas de boots en Erica die als office manager haar eerste vaarwens-tocht maakte.
Al heeft Coen veel met ogen dicht gelegen, hij heeft wel degelijk de dag heel bewust meegemaakt en ervan genoten. Genoten van het varen op zich, van de zon en de uitzichten op de molens en de karakteristieke huisjes van de Zaanse Schans. En als toegift nog van het zicht op Eye, het NS-station en de andere gebouwen van zijn zo geliefde Amsterdam. En wij genoten met hem mee.
In de zaagmolen hebben we een filmpje gemaakt van de molen in werking (er was even een zuchtje wind, waardoor er 10 tellen gezaagd kon worden). Dat filmpje hebben we ook met Coen gedeeld. We zijn verrast en geroerd door de liefdevolle zorg en aandacht van alle mensen voor Coen, onze schaker, die zich als een ‘koning’ te rijk heeft gevoeld. Al met al een gewonnen match kunnen we wel stellen!
Lieve Inge, Evert, Erica, Rochus, Lucas, Patricia en de chauffeur van de wensambulance onnoemelijk veel dank voor deze onvergetelijke dag.
Hartelijke groet,
Coen, Marc, Olga, Clemens en Marilou