Vaarwens 1001 op 27-04-2022

Een administratief ‘controller’ verliest alle controle…1001 Maarten 10

Op deze extra bijzondere dag – Koningsdag - zal de vaarwens van Maarten (geb. 1946) in vervulling gaan.
Maarten en Marjo wonen bij hun dochter en schoonzoon in een aanleunwoning en samen met dochter Janneke en haar man John zullen zij deze dag gaan beleven. Maarten heeft de ziekte ALS en zal per ambulance vervoerd moeten worden, want nagenoeg alles is hem door deze mensonterende ziekte afgenomen. Vandaag gaan ze met z’n allen herinneringen maken…

Er is veel rumoer in Amsterdam, want op deze eerste landelijke feestdag na twee jaar, is iedereen in de weer om van deze dag een mooie dag te maken. Vrijwilligers Bert en An zijn al vroeg aan boord om Maarten en Marjo hun vaarwens te geven. Ze maken het schip klaar voor brancardbezoek, er zijn Oranje tompouces en de koffie pruttelt. Ze zijn er klaar voor…
Dan komt de ambulance aan na een dik uur rijden vanuit Veen (Veen is gelegen aan de afgedamde Maas, en is een benedendorp in het Land van Heusden en Altena.)

De ambu gaat open en we heten het gezelschap (Maarten, echtgenote Marjo, dochter en schoonzoon Janneke en John) heel hartelijk welkom. Ambulancevrijwilligers Tessa en Ed rijden Maarten met uiterste zorg naar de MS Vaarwens, want er moet nogal wat mee. De brancard, een beademingsapparaat, een statief met sondevoeding, een hele toer om alles in één keer aan boord te krijgen. Maarten wordt binnen naast de stuurstand neergezet, zodat hij de beleving van het varen maximaal kan ervaren. Er is koffie met heerlijke oranjetompouces en dat laat iedereen zich smaken. Maarten kan deze ervaring helaas niet delen, want hij kan alleen nog iets innemen door een slangetje…

We maken een vaarplan en we besluiten een beetje in feestvierend Amsterdam te blijven rondhangen.
Maarten heeft heel vroeger als administratief controller voor een bedrijf met binnenvaartschepen gewerkt. Later is hij zijn eigen accountantskantoor begonnen om vervolgens in 1995 samen met Marjo, Janneke en John een groothandel met alles op het gebied van borduren te starten. Maarten en Marjo hebben hier 25 jaar in meegewerkt, totdat Maarten in 2020 de eerste ziekteverschijnselen kreeg.
-
Aangekomen bij Royal Huisman kijkt iedereen zijn/haar ogen uit bij het zien van prachtige jachten, daarna richting Houthavens, waar een aantal diehards zwommen in badpak… Vervolgens het mastje plat en het Oosterdok in waar we aanmeren voor de lunch die onze topper An heeft klaargezet. We zien veel feestgangers voorbijkomen in overbeladen sloepen, waarbij soms het vrijboord overliep.. Het gaat echter meestal goed! We hebben een prachtig uitzicht op het Scheepvaartmuseum en het VOC schip de ‘Amsterdam’. Vervolgens gaan de trossen weer los en varen we langs de PTA terminal weer een megajacht ligt en duiken daarna het zijkanaal K in om de rust van de kleine woongemeenschap in het Vliegenbos te aanschouwen.

Als we terugvaren, komen we langs de massaal druk bezochte kades van Amsterdam Noord, waar feestvierende menigtes hun Koningsdag vieren. Voor je het weet is de dag ten einde en meren we weer aan in de Amsterdam Marina. Daar ontschepen we en nemen met ons hart vol gemengde gevoelden afscheid van Maarten, de ‘controller’ die alle controle is verloren, maar nog wel kon genieten van zijn vaarwensdag op deze bijzondere Koningsdag…

Vaarwel Maarten en sterkte lieve familie
Auteur Vaarwens

Dagschipper Bert en boots An voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het ambulancevervoer

Een prachtig verslag van de familie:

Koningsdag 2022

Vandaag is de dag waar we nog maar kort naar uitgekeken hadden. Een kleine 2 weken hiervoor heeft mijn dochter contact gehad met Inge van Stichting Vaarwens. Alles was heel snel geregeld en Koningsdag was onze dag.
Om iets over half 9 stonden Ed en Tessa van Stichting Ambulancewens op de stoep om mij en mijn vrouw Marjo mee te nemen naar Amsterdam. Het eerste contact was direct vertrouwd en nadat zij mij goed op de brancard hadden geïnstalleerd ging ik de ambulance in. Mijn dochter Janneke en schoonzoon John reden in eigen auto achter de ambulance aan.
Tegen half 11 kwamen we aan in de Amsterdam Marina haven waar we al werden opgewacht door schippers Bert en An. Ik werd zorgvuldig naar de boot gebracht en Marjo werd met de rolstoel richting de boot gereden. Met veel tassen met heel veel spullen die we misschien nodig zouden hebben kwamen we met een gezelschap van in totaal 8 mensen aan boord. Ze ‘parkeren’ mij naast de stuurstand, waar ik een perfect uitzicht heb.
Er wordt begonnen met een lekker kopje koffie met (hoe kan het ook anders) Oranjegebak. Niet voor mij omdat ik niet meer eet, maar dat vind ik niet erg.
Bert vraagt waar ik naartoe wil en ik geef aan dat hij me maar moet verrassen. Omdat het Koningsdag is besluit hij om in Amsterdam rond te blijven hangen. Het is een drukte van jewelste. Dit is de eerste dag, na 2 jaar Corona ellende, dat iedereen weer mag feesten. We zien heel veel kleine bootjes, sloepen en veerponten over het IJ richting het centrum varen. Volgeladen met feestvierders.
Iedereen is gezellig met elkaar in gesprek. Om en om komt iedereen ook mij gezelschap houden. Bert verteld veel van waar we langsvaren. Het is erg leuk om Amsterdam vanaf het water te zien.
Begin van de middag meren we ergens aan en wordt er een lekkere lunch voorgeschoteld. Daar heb ik natuurlijk niks aan, want mijn sondevoeding loopt lekker door. Maar het is wel fijn dat de rest geniet van de lekkere broodjes, croissants, krentenbollen en fruit die zorgvuldig door An zijn klaargemaakt. Omdat we nu niet varen doe ik wel even m’n ogen dicht.
Na de lunch gaan we weer verder. Ik had met Ed afgesproken dat we vandaag zon zouden krijgen, maar de zon laat het helaas afweten. Dit maakt er deze dag niet minder mooi om. Ik (en de rest) geniet met volle teugen. Het is echt een dag om nooit meer te vergeten. En dit komt zeker ook door de fijne vrijwilligers die dit mede mogelijk maken.
Tegen 4 uur meren we weer aan in de Marina haven waar iedereen zich klaar maakt voor vertrek. Alle meegenomen spullen, zoals mijn airstack ballon, extra wanten voor als ik het koud zou krijgen en zo nog wat meer attributen, heb ik helemaal niet nodig gehad. Iedereen heeft er goed voor gezorgd dat ik lekker en comfortabel lag en mede daardoor volop heb kunnen genieten van deze dag.
Eenmaal op de steiger is er nog een foto gemaakt met het hele gezelschap en dan weer richting de ambulance. Daar hebben we afscheid genomen van Bert en An en ze natuurlijk ontzettend bedankt voor de fijne dag. Maar dat is eigenlijk niet in woorden uit te drukken. Ze begrijpen het.
Op de terugweg richting Veen gaat de zon steeds harder schijnen naarmate we verder naar het zuiden rijden. Maar zoals eerder al gezegd heeft het sombere weer in Amsterdam geen afbreuk gedaan aan deze mooie dag.
Even na half 6 rijden we onze oprit op en word ik weer zorgvuldig binnen gebracht en in mijn stoel gezet. Heel erg moe na zo’n enerverende dag, maar ontzettend voldaan, hebben we ook afscheid genomen van Ed en Tessa. Zij moesten nog een poosje door om te ambulance terug te brengen naar Rotterdam en deze ook weer klaar te maken voor de volgende wens. Tessa moest vervolgens nog een lange rit maken richting Bovenkarspel. Ongelooflijk hoe al deze mensen zich vrijwillig inzetten om ons een prachtige dag te bezorgen. In 1 woord: GEWELDIG!!!
Wij hebben de volgende dag aan beide stichtingen een donatie gedaan, want wij willen graag dat zij dit nog heel lang mogen voortzetten om ook andere mensen een onvergetelijke dag te bezorgen.
Het is voor ons een onvergetelijke dag geworden. Dank aan iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt!!

Maarten & Marjo
John & Janneke