Vaarwens 1012 op 12-05-2022

In gedachten genietend op een bankje…1012 Hennie 10
-
Vandaag is onze gaste Hennie (geb. 1933) uit Purmerend en ze komt samen met haar beide dochters. Hennie is uitbehandeld voor kanker en lijdt een beetje aan de vergeetziekte, maar ze gaat hard achteruit.
Op de polikliniek vindt dochter Vronika een folder van Stichting Vaarwens en ze wordt gelijk getriggerd om haar moeder er voor aan te melden. De aanvraag wordt gedaan en direct wordt er gebeld om de dag te regelen. We hebben dit voorjaar al te vaak de ervaring gehad dat we soms net een dag te laat zijn om de wens nog te kunnen maken…

Dagschipper Frouk en boots Gerrit zijn al vroeg in de weer op de MS Vaarwens. Het buiengebied is over Nederland getrokken, het klaart alweer op en de MS Vaarwens ligt er gepoetst klaar voor!

Een mooi verslag van dagschipperse Frouk:

“In gedachten ergens op een bankje”, genietend aan boord!”
Henny en haar beide dochters Vronika en Diana hebben het stevig voor de kiezen. In februari van dit jaar verloor Henny haar echtgenoot en de beide dochters hun vader. Kort daarop werd de darmkanker bij Henny geconstateerd, die zich met rasse schreden meester maakt van haar lichaam. Vandaag komen zij gebracht door SAW chauffeur André en verpleegkundige Amy bij ons aan boord en gaan we mooie herinneringen maken en even ‘vergeten’.

Henny heeft jaren lang met haar gezin in Den Helder gewoond, haar man voer op een koopvaardijschip als scheepstimmerman en een geliefde plek om aan terug te denken is dan ook de Helderse zeedijk met uitzicht op Texel. Daarna verhuisden ze naar Bovenkerk, Henny werkte op Schiphol, maar herinnering aan strand, duinen en de zee blijven trekken. Een plaats waar ze dan ook nog graag naartoe terugkeren om weg te mijmeren, denkend aan betere tijden.

Vronika had een mooi gedicht dat ze ons voorlas en ik kreeg het van haar om het ook hier een plaats te geven:
gedicht

We beleefden een prachtige dag vandaag, en omdat Vronika aangaf bij het zien van rimpels in een glas water al zeeziek te worden en ook niet zo stevig op de benen stond na de rit in de ambu, besloten we een rustig rondje ‘IJ’ te doen. Voor de heerlijke lunch die Gerrit ons serveerde meerden we aan in zijkanaal K aan de passanten steiger van de jachthaven, met dank aan de vriendelijke havenmeester - zelf ook donateur van onze stichting - hoe mooi kun je het treffen.

Henny koos zelf de rust van het Vliegenbos (de naam van ooit een Amsterdamse wethouder!) en het geluid van de stilte, doorbroken door vogelgetjilp, eenden gesnater en futen geluid. Na de lunch - die Henny zich heerlijk liet smaken - genoot ze van zon en natuur op ons achter plateau, waar we ook mooie gesprekken met elkaar konden hebben en genoten van het zijn op zich.
Uiteindelijk moest ik dit geschenk onderbreken, de motor weer starten en rustig aan weer wat ‘in de afvaart’. Gerrit nam het roer over en ook André liet zien dat je een boot op het kanaal net zo bestuurt als een wensambulance op de weg.

Met volle teugen werd nog genoten van alle bebouwing langs de oevers en werd Henny gewezen waar haar schoonzoon bij de Shell werkt; “Daar moeder, dat rode gebouw met die grote schelp erop.”, wees haar dochter. Henny was even uit en wilde niemand tot last zijn, alles was goed. Dankzij medicinale ondersteuning kon er volop genoten worden! Nog een heerlijk plakje worst en een kopje koffie, ondiep in de kop vanwege een ware suikerbank en een grote hoeveelheid melk gingen er prima in. Wij allen laafden ons aan wat fris met dit prachtige weer…

Na de hoge schommels, het Remeiland en de grote zeeschepen in de dokken, moesten we echt de haven weer opzoeken. Tot slot een mooie groepsfoto’s op de steiger gemaakt en toen moesten we afscheid nemen van deze lieve Henny en haar beide dochters.
Wij wensen hen nog mooie en dierbare herinneringen in de komende tijd!

Vaarwel Hennie
Auteur Vaarwens / Frouk

Dagschipper Frouk en boots Gerrit voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers