Vaarwens 1015 op 19-05-2022

Na regen komt…1015 Arie 10
-
Onze gast van vandaag is Arie (geb. 1941) die tezamen met zijn vrouw, zoon en dochter de vaarwensdag komt beleven. Arie is gevonden door de sluipmoordenaar, hij kan niet meer zitten en ligt vaak op bed. Daarom schakelen we de ambulancewens in en zij zullen Arie tezamen met zijn vrouw vervoeren van Maarn naar de Amsterdam Marina.
-
Vanmorgen vroeg ging Amsterdam gebukt onder een verfrissende onweersbui, waarvan de natuur genoot, maar dat frontje drijft al snel over en het wordt droog. Dagschipper Marjolein maakt haar kilometers vanaf Lelystad en boots Anneke is ook al tijdig aan boord op de MS Vaarwens. De regenbui heeft het bouwstof van het schip gespoeld dat nu als grote donkere plakken in het gangboord ligt. De bemanning gaat direct aan de slag en tegen de tijd dat de gasten komen, is alles klaar voor ontvangst.

Een mooi verslag van boots Anneke:

Om 10 uur is alles spik en span en zijn we in afwachting van onze gasten. Hun aankomst levert wat vertraging op, want de wensambulance staat in de file en de kinderen arriveren voor de slagboom die niet open gaat… Uiteindelijk wordt alles opgelost en vertrekken we met enige vertraging, nadat schipper Marjolein iedereen hartelijk heeft verwelkomd met een woordje terwijl ik iedereen voorzie van een lekkere kop koffie. De route gaat naar Forteiland Pampus. De plaats waar Janny en Arie 30 jaar geleden hun 25 jarig huwelijksfeest vierden. En deze herinnering brengt meteen een verbinding met ons, want mijn man en ik vierden er 26 jaar geleden ook ons 25 jarig huwelijksfeest. De herinneringen brachten dezelfde plaatjes van een ruïnefort in beeld. Er was toen nog geen gids om het verhaal van het fort en de stelling te vertellen. Een prachtige kans voor mij om dat gat te dichten en onze gasten vandaag opnieuw mee te nemen naar dit bijzondere eiland en onderweg en ter plekke het geschiedenis verhaal te vertellen.

Maar onderweg er naar toe passeren we eerst de vernieuwingen langs het IJ, zoals de “Arc de Triomphe”, de containerwoningen en de oude graansilo, het Eye, de oude Shelltoren waar nu op geschommeld wordt, de lange cruiseschepen, de hoge hotels en de ingebouwde pakhuizen. En dan schuiven we de Oranjesluis binnen. Het open water wacht. Hoewel, open? Overal is wat te zien, de aanbouw van IJburg, de mooie huisjes van Durgerdam, de bijzondere Enneusbrug ( in de volksmond de BH brug) het Vuurtoreneiland en de nodige vrachtschepen.

Het weer is nu prachtig maar onze weer app waarschuwt wel. De luchten veranderen en in de verte zien we de bui aankomen. Wanneer Pampus opdoemt en aan de Fortwachter ons bezoek gemeld is wordt de lucht dreigender. We zijn nog net voor de brui aangemeerd en dan barst het los. Een paar klappen onweer en rondom één grijze massa. Maar ons Vaarwens schip ligt stabiel en we zitten droog. We genieten van een fijne lunch en wachten de bui even af.

Ondertussen start ik het geschiedenisverhaal van de stelling van Amsterdam, het werelderfgoed. Hiermee schetst het verhaal van het verdedigingsstelsel - en specifiek het leven van 200 soldaten - ruim honderd jaar geleden op het eiland. Dan vertelt Arie over zijn kano ervaringen in zijn jeugd. Hij maakte ooit een tocht samen met zijn broer, waarbij zij met de kano een toer door Nederland maakten, tentje mee en wild kamperen op het verlaten Forteiland. In die tijd was het leven ook voor hen aanpakken, geen luxe maar sjouwen en stevig buffelen. Zij voeren ook over het IJ en waren van plan via de Noordzee naar Scheveningen te gaan. Maar het weer was toch te onstuimig. Uiteindelijk besloten zij bij IJmuiden de bus naar huis te nemen en met de scooter terug hun opvouwbare kano’s en bagage op te halen. Zo hebben zij het overleefd.

De regen wordt nu minder maar is toch nog te heftig om aan wal te gaan. Uiteindelijk besluiten we om het bij een steigerbezoek te laten. De tijd gaat dringen. En onze gasten zijn ook heel tevreden met het verhaal en het weten wat zij nu niet hebben kunnen zien. De terugreis geeft mooie luchten. Een wegtrekkend buienfront en dan in de verte alweer een blauwe lucht. Een mooie stoomsleper - de Noordzee - ligt met ons samen in de sluis. Over en weer wordt nieuwsgierig naar elkaars bestemming gevraagd. Het stoomschip blijkt naar de stoomdagen in Dordrecht te gaan. Daar zullen nog meer van die monumentale schepen elkaar ontmoeten.

Na de sluis varen we het nu zonnige IJ weer op. Zoon Bas maakt volop foto’s en dochters Petra en Marianne genieten van de rust en tijd die ze vandaag samen doorbrengen. Ook de ambulancemedewerkers Rob en Elise genieten op de voorplecht van de drukte op het IJ. Na nog een drankje varen we de Marina haven weer binnen. We nemen hartelijk afscheid. Het was een fijne dag met mooie momenten en lieve aandacht.

Vaarwel Arie
Auteur Vaarwens

Dagschipper Marjolein en boots Anneke voor hun inzet
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het vervoer en de verpleging