Vaarwens 1036 op 17-06-2022

1036 Griet 10Een moedige vrouw gaat bloemen plukken…

Een geweldig verslag van schipper Alex:

Vandaag krijgen we een familie aan boord die het niet aan de grote klok wil laten hangen dat ze in zwaarweer zitten. Uiteraard respecteren we haar wens en noemen we vandaag onze vaarwensgaste Griet.
Het hele gezelschap van 7 personen komt aan boord net over half elf. Griet heeft er vandaag zin in om met deze stralende dag te gaan genieten van een dagje varen rondom Amsterdam.
Amsterdam betekent veel voor Griet, vroeger met Pa mee inkopen doen en later veel van de Mokumse cultuur genieten op vele bijzondere manieren. Veel verder kunnen we ook niet gaan, want we hebben een afspraak om half drie bij Hotel Boten&Co. Dat weet alleen de bemanning van de Vaarwens en haar man. Wat het is, blijft tot het laatst onbekend.

Dus we scharrelen langs de oevers van het IJ, heerlijk in de zon en in de schaduw van de kuiptent. Met dit heerlijk weer, zonnetje en een klein windje is het voorbankje de favoriete plek voor de familie. Er wordt veel gesproken, het oogt als een hechte warme familie met veel zorg voor elkaar. De Oranjesluizen komen in zicht en we schutten snel richting Durgerdam. Want daar willen we achter het anker gaan lunchen met het pittoreske Durgerdam op de achtergrond. Zo heerlijk, alleen wij, samen met elkaar. De bootsen An en Lucas toveren de heerlijke Hema-basis om tot een heerlijke fijnproeverij.

Veel tijd om hier uitgebreid te genieten van de rust en lunch is er niet, want het is druk op het water. Veel beroeps- en pleziervaart, dus het sluizen kan tegen zitten. Ondanks de drukte krijgen we van de sluismeesters een eigen sluis toebedeeld, waardoor het toch allemaal lekker vlot verloopt. We hebben nog tijd om zijkanaal K in te schieten. Dit onverwachte stukje Amsterdam laat zich op zijn best zien. Inmiddels hebben we het nichtje achter het stuurwiel gezet en kapitein gemaakt. Ze vaart de Vaarwens rustig en bijna beheerst weer naar het IJ. Als je dan ziet hoe ouders trots kunnen zijn. Nog mooier is dat tante Griet straalt bij het zien van de stuurvrouw kunsten van deze kleinste telg van de familie. En zo worden over alle delen van de route mooie bloemen geplukt. Het is al een mooi boeketje.

We scharrelen richting de Oude Houthaven en gaan opzoek naar een mooie rustige plek voor de Vaarwens. Dit blijkt nog lastig bij deze tropische temperaturen, want de Amsterdamse steigers liggen vol met zonnebadende mensen. Toch leggen we vlak naast het nieuwe en mooie Hotel Boten&CO aan, want immers daar hebben we een afspraak. We verleiden Griet om een kijkje te nemen in een Penthouse met een weidse blik over haar geliefde Amsterdam, onder het mom ‘ruimte geeft input op de geest’. Maar Griet is moe dus rollen we haar mee het Hotel in. Griet ruikt lont en voelt dat er snode plannen zijn… en ze heeft gelijk.

We koppelen haar grootste passie aan deze dag. Soulmates van Griet hebben een verassing in petto. We gaan naar het penthouse waar haar vrienden en collega’s Griet meenemen in de inspirerende wereld van de muziek en teksten. Daar waar woorden ophouden, gaat de muziek verder en dat wordt in alle vezels ervaren. Het boeket wordt rijker en rijker, met kleine en grote bloemen. Het is emotioneel en vreselijk mooi, en als bemanning van de Vaarwens zijn we dankbaar om getuige te zijn van dit intense samenzijn.

Als alle bloemen geplukt zijn, roept de Vaarwens voor het laatste stukje naar de haven.
Tijdens het inschepen wordt het boeket nog mooier en groter. Een compleet koor staat klaar om Griet toe te zingen. De noten doen hun werk en wederom een heel bijzonder moment. Terwijl het koor een ode brengt aan Griet, zien we dat zelfs toehorende Amsterdammers stil kunnen zijn. Griet krijgt de turboversie van de Vaarwens-boost en staat aan dek mee te zingen en swingen.

Dit was mooi, af, en super dierbaar. Inmiddels is het boeket maximaal gevuld met bloemen. Het is een groot en prachtig veldboeket geworden.
Het laatste stukje van onze dag varen we heel rustig naar de Marina. Veel wordt er niet gezegd. Muziek gaat verder waar woorden ophouden en daar is alles mee gezegd. In de haven doen we een strik om het boeket en sluiten we af met een lach en een traan. We waren vandaag te gast bij Griet en haar familie en vrienden die gezamenlijk het mooiste veldboeket voor Griet hebben samengesteld.

Margriet kaart 2 copyVaarwel Margriet, en blijf bloemen plukken…
Auteur Vaarwens / Alex
Margriet Eshuijs: † 29-11-2022

Dagschipper Alex en bootsen Lucas en An voor hun inzet