Vaarwens 1037 op 18-06-2022

Kids Huis ah Water 10De ‘jongerenvaart’ voor Huis aan het Water

Huis aan het Water in Monnickendam is een plek waar iedereen die te maken heeft met kanker ongeacht leeftijd, ziektefase, prognose of stadium van het ziekteproces, terecht kan. Bij hun kun je werken aan je conditie, informatie vinden, professionele hulp krijgen en bovenal een luisterend oor vinden. Van daaruit werd deze vaarmiddag georganiseerd met 20 jongeren in zwaar weer. Allen vechten (of hebben gevochten) tegen de kanker en vandaag gaan ze als lotgenoten een middag mee varen.

Het is raar weer in Monnickendam. Het is broeierig en er staat een straffe noordelijke wind als het schip de Eva van onze vrijwilliger DirkJan naast de Meander V aanmeert om samen deze groepstocht te maken. Zoon Ben stapt bij Evert aan boord om hem te assisteren met het aan- en afmeren en dan gaan beid schepen naar Watersportcentrum De Zeilhoek, dat in de achtertuin van ‘Het Huis aan het Water’ ligt en een geschikte opstapplaats heeft beschikbaar gesteld.

Keurig op de afgesproken tijd komen de jongeren aanlopen die verdeeld gaan worden over beide schepen, want per schip mogen we i.v.m. regelgeving maar 12 passagiers meenemen. Als iedereen aan boord is, gaan de trossen los en varen we samen richting Marken. Het is druk op het water want het is top zomerweer, dus is er van alles te zien. Heerlijk zit iedereen uit te waaien op de voordekken van beide schepen, behalve twee lotgenoten, waarvan er eentje op zijn dertiende blind werd. Hij weet nog exact hoe loodsboten er uit zien en wil alles van Evert weten over het schip.

In Marken weten we met enige moeite een geschikt plekje te vinden om aan te meren, want de haven ligt bomvol. De Meander V gaat aan de loskade liggen en de Eva aan de dijk aan de andere kant. Beide groepen gaan van boord en treffen elkaar op de dijk waarna ze gezamenlijk het dorp gaan verkennen. De rondtocht wordt afgesloten met een heerlijk ijsje op de haven en dan scheept iedereen weer in. De trossen gaan weer los en deinend op een dwars inkomend windje varen we terug. Onze blinde vriend geniet als hij de bewegingen van het schip voelt en legt uit dat hij een zintuig minder heeft en dat hij daarom die bewegingen van een schip zo heerlijk vindt.

We meren laat in de middag weer aan in de Zeilhoek en zeggen alle jongeren gedag en wensen hen kracht in de strijd tegen die gevreesde fnuikende ziekte…

Sterkte lieve jongeren
Auteur Vaarwens.