Vaarwens 1041 op 21-06-2022

1041 Pieter 10Binnenvaartschipper vaart zijn laatste vaart…
-
Onze gast van vandaag treft het niet in de herfst van zijn leven. Een scala aan aandoeningen als de ongecontroleerde celdelingsziekte, het haperend spijsverteringssysteem, een motortje dat bijna op is… het kan zomaar over zijn!
Op de intake vulde zijn ‘bonusdochter’ in; “Pieter heeft zijn hele leven gewerkt als binnenvaartschipper. Zijn grote passie is altijd varen en fietsen geweest. We zouden heel graag nog een keer met hem varen. Zijn partner (mijn moeder) loopt met twee krukken. Mijn man zit in een rolstoel!”
Het gaat slecht met Pieter (geb. 1947) want de drinkvoeding krijgt hij bijna niet weg, hij valt enorm af, heeft nauwelijks nog energie en ligt veel in bed. Vandaag gaat deze binnenvaartschipper nog éénmaal varen
-
In Amsterdam maken onze vrijwilligers de Vaarwens klaar voor de dag. Dagschipper is David, bijgestaan door bootsen Carla en Willem. Het is fris, maar de zon warm de wereld al snel op. We zijn er klaar voor.
-
Een verslag van dagschipper David:
-
De familie arriveert mooi op tijd in Amsterdam. Ze hebben vanuit Arnhem al aardig wat kilometers op de teller staan. Als verassing is de dochter van Pieter er samen met haar man bij. Na een lange tijd zijn ze weer samen op stap. Pieter heeft de “Vaarwens Boost” hij praat voor tien. Jaren heeft hij de wateren in en rond Amsterdam bevaren als binnenvaart schipper. Hij kijkt zijn ogen uit! De laatste keer dat hij op het IJ voer is vele jaren geleden. Alles is anders, er is veel bebouwing bij gekomen, de lelijke loodsen in ‘Noord’ zijn veranderd in restaurants en allerlei andere kleurige bebouwing.
-
We varen via de oranjesluizen richting Muiden. Pieter heeft het helemaal te pakken. Vanaf het achterschip staat hij vanuit zijn rolstoel op en loopt richting de stuurstand om daar het ‘roer’ over te nemen.
“O, jullie hebben geen pookje maar een echt stuur, mooi!” roept Pieter enthousiast.
Pieter loodst ons via het Markermeer, om Pampus richting Muiden.
-
Tegenover het Muiderslot - aan de kade van de KNZ&RV - genieten we van de lunch. Pieter eet en geniet.
Wat fijn dat we een lift bij de stuurstand hebben, zo kan de schoonzoon van de familie ook nog een tijdje vanuit zijn rolstoel sturen. Hij brengt ons keurig richting het IJ vuurtje. Na de sluis nog even zijkanaal K in om bij de bonte verzameling van woonarken naar binnen te kunnen kijken.
-
De laatste mijlen voor de Amsterdam Marina wordt het wat stiller aan boord.
Iedereen heeft ruimte voor eigen gedachten en -emoties.
Vaarwel Pieter
Liefs & Liefde voor de hele familie.
Auteur Vaarwens / David

Pieter: † 18-11-2022
Dagschipper David en bootsen Carla en Willem voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers