Vaarwens 1042 op 23-06-2022

1042 Adri 10Genieten met volle teugen van een top zomerdag…

Van het concert des levens heeft niemand een program, zo ook niet voor Adri (geb. 1944). Hij heeft een paar dagen geleden te horen gekregen dat hij uitbehandeld is wegens kanker met uitzaaiingen. Adri zijn onbezorgde oude dag slaat om in een zee van onzekerheden, met maar één zekerheid, dat het concert zeer binnenkort over zal zijn... Zijn echtgenote Thea krijgt een tip op de oncologie over de mogelijkheid nog een keertje te kunnen varen en vult direct het intakeformulier in. Op deze prachtige zomerdag gaat Adri met zijn naasten nog één keertje het water op…

In Amsterdam is het alweer prachtig weer. Het belooft een mooie zomerdag te worden als dagschipper Hans en boots Johan en echtgenote Loes de Vaarwens klaar maken voor de wensdag. De tent gaat open, de koffie pruttelt en nu is het wachten op de gasten. Adri komt op eigen gelegenheid want het is een thuiswedstijd. Hij woont om de hoek in Westzaan…

Een mooi verslag van boots Johan:

Adri, Thea en hun kinderen Mark en Tessa komen tegelijk aan bij de Marina. In de auto’s zijn nog 2 kleine kopjes te zien; de kleinkinderen Bo (10 jr) en Alexander (8 jr). Wat leuk zo 3 generaties vandaag aan boord te hebben! En nee, ze spijbelen vandaag niet want toen ze op school vertelde dat ze met opa op de Vaarwens mee mochten gaf de directeur van de school hun gelijk toestemming voor een dagje vrijaf.
Eerst maar aan de koffie en de kids weten wel raad met de soesjes. De gasten kennen de Zaanstreek op hun duimpje dus een tocht naar de Zaanse Schans valt al snel af. Adri vertelde gelijk dat hij lang vrijwilligerswerk heeft gedaan op de molen “Het Jonge Schaap” die wij met de Vaarwens vaak aandoen.
Gezien de warmte vandaag is een trip op het open water naar Muiden een goed idee en dus gooien we snel de trossen los.

Adri heeft altijd in de bouw gewerkt en vindt dus wel wat van alle moderne gebouwen langs het IJ, het klonk niet altijd positief. We kunnen al snel door de sluizen en genieten van het lekkere windje op het IJmeer. Daar blijken Bo en Alexander een natuurtalent te zijn in het zelf varen. Met wat een gemak nemen ze het stuur in handen en volgen de vaarweg.
De koffie wordt al snel ingeruild voor water want het is warm en de kids ontdekken ook de dropvpot. En als het wat te warm wordt buiten werd er binnen gezellig een potje Uno gespeeld. Adri vindt het juist binnen welletjes geweest. Hij staat op uit zijn stoel en loopt met al zijn krachten naar het voordek om daar liters frisse lucht binnen te snuiven in zijn longen die bezocht zijn door de ziekte.

In Muiden mogen we weer aanleggen bij de KNZ&RV met een prachtig uitzicht op het Muiderslot. Daar genieten we van de lunch die Loes voor ons klaarzet. De fles zonnebrand wordt uit de tas gehaald en de kids geven aan dat het tijd wordt om te zwemmen. Vlakbij ontdekken ze een klein strandje die ze met een bezoek vereren en daar nemen ze een frisse duik. Terwijl ze weg zijn vertelt Adri over de ziekte die hem te pakken heeft genomen en de nog korte tijd dat hij nog onder zijn naasten zal zijn “eerst wachten tot mijn andere kleinzoon over is naar de volgende klas”.

De natte zwemkleding hangt inmiddels te drogen naast de Vaarwens vlag en wordt het weer tijd om terug te varen. Adri probeert nog even wat te slapen maar besluit al snel dat hij het roer wil overnemen. Hij heeft denk ik stiekem gekeken hoe zijn kleinkinderen het deden want ook Adri stuurt de boot met een groot gemak.
In de sluis is het nu erg druk met recreatievaart en kijken we, met het nodige commentaar, naar alle half ontklede vakantiegangers en de capriolen die zij maken om hun boot goed aan te leggen.
We duiken nog even het Zijkanaal K in, kijken naar de woonboten en de leuke huisjes rond de haven. En ook hier blijkt Adri de nodige huizen gerestaureerd te hebben, een echte vakman dus in zijn werkzame leven. Inmiddels is het 4 uur geworden en wordt het weer tijd om de Marina weer aan te doen.
Op de kade nemen we afscheid van Adri, Thea en hun lieve kinderen en kleinkinderen. Wat een mooie dag weer, niet alleen voor hun maar zeker ook voor de bemanning!

Vaarwel Adri, het ga je goed in de tijd dat je nog gegeven wordt!
Auteur Vaarwens / Johan

Dagschipper Hans en boots Johan voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten