Vaarwens 1044 op 25-06-2022

1044 Jolanda 10De rit was het helemaal waard…

In het Toon Hermans Huis in Hoogeveen verblijft onze gaste van vandaag en wacht haar levenseinde af. Ze is getroffen door kanker dat als een ‘Japanse Duizendknoop’ welig door haar lichaam tiert. Dochter Mariska vindt in het Toon Hermans Huis onze brochure en vult het intakeformulier in voor haar moeder Jolanda (geb. 1969) en vermeld; “Onze moeder wil graag een dagje uit met haar gezin om herinneringen te maken.” Kijk… daar zijn wij nou voor, dus gaan we aan de slag!

Het is Hollands weer met een zonnetje, wat sluierbewolking en een matig windje en de temperatuur is goed.
Dagschipper Ton en bootsen Marjon en Geurt zijn al vroeg aan boord en zetten alles klaar. De familie komt – hoe kan het ook anders in Nederland – wat later dan verwacht vanwege de files Dan komen de auto’s van de familie na een flinke rit aan uit Hoogeveen en er volgt een warme begroeting. Jolanda kan wat stappen, maar gaat direct in de rolstoel om haar energie te sparen. Aan boord is er koffie en een versnapering, wat welkom is na een lange rit. Ton doet een welkomstwoordje en maakt een vaarplan. Jolanda wil graag naar de Zaanse Schans.

De trossen gaan los en we gaan in de afvaart richting de Voorzaan en roepen de Wilhelminasluis op voor de schutting. We varen in en boots Geurt legt de MS Vaarwens vast. Na de schutting varen we door naar de welbekende molen ‘Het Jonge Schaap’ waar Jolanda ook naar binnen kan in haar rolstoel, want de molen is voorzien van een lift. De vrijwilligers van de molen geven de familie een uitgebreide uitleg over de werking van zo’n houtzaagmolen. Iedereen is geboeid en luistert met grote aandacht. Na de rondleiding maken we buiten van de gelegenheid gebruik om een mooie fotoshoot van de familie te maken als herinnering aan deze mooie dag.

Aan boord staat een – door Marjon verzorgde - heerlijke lunch, waarvan iedereen geniet. Na de lunch gaan de trossen weer los en maken we het ritje omgekeerd. Nog steeds wordt er met volle teugen genoten van ieder moment en Jolanda peinst turend over het achterblijvende schroefwater en overdenkt haar dag: “Het was de lange rit en het fileleed helemaal waard!”
Ton duikt nog even het zijkanaal H in, waar we langs de prachtige pittoreske woonschepenbuurt varen.

Terug in de Marina is iedereen enthousiast na deze mooie vaardag. Na een extra fotoshoot voor de MS Vaarwens nemen we hartelijk afscheid van de familie en wensen allen veel sterkte in dit onomkeerbare proces.

Vaarwel dappere Jolanda
Auteur Vaarwens

Dagschipper Ton en bootsen Marjon en Geurt voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats