Vaarwens 1045 op 27-06-2022

1045 Martin 10ALS je het leven neemt zoals het komt…

Onze gast is Martin (geb. 1944) die samen met zijn vrouw, dochter en één van haar kleinkinderen de vaardag komen beleven. Martin heeft ALS en gaat zienderogen achteruit. Lopen en ook staan kan hij nauwelijks meer. Martin wacht op een eigen rolstoel en zijn vrouw is ook slecht ter been en zit veel in een rolstoel. Op de intake staat vermeld; “Jullie hebben voor mijn man van de vriendin van Angeline nog een onvergetelijke dag gemaakt. Dat was vaarwens 780 met Dolf, en zij hebben er een fantastische herinnering aan. Kijken regelmatig de foto’s en de site. Fantastisch.”

In Amsterdam treffen dagschipper Rochus en boots Anneke de nodige voorbereidingen voor bezoek met twee rolstoelen. Wanneer Anneke met de broodjes arriveert heeft Rochus de twee rolstoelen al klaar staan en meldt hij dat onze gasten er bijna zijn. Dat is vroeg! De aangekondigde boerenprotesten heeft ons gezelschap op tijd doen vertrekken maar heeft hen gelukkig niet opgehouden. Zo hebben we een mooie lange dag om hen te verwennen.

Een mooi verslag van boots Anneke:

De koffie wordt snel gezet en dan meldt Valysvervoer, waarmee onze gasten vanuit Zaltbommel worden gebracht, dat de slagbomen niet opengaan. De huismeester wordt gebeld en dan is dat probleem snel opgelost. We verwelkomen Martin en zijn vrouw Tonia, dochter Angelina en kleindochter Jeannique hartelijk aan boord. Tonia meldt dat ze eigenlijk bang van water is en niet kan zwemmen. Maar wanneer ze veilig zit en een kopje koffie krijgt vertelt ze ook dat ze zich verheugen op een bijzondere dag. Ze zijn nog nooit in Amsterdam geweest. Ook niet in de Zaanse schans en ook niet in het Muiderslot of Pampus.

Wanneer Rochus een welkomstwoordje doet en vraagt waarheen we zullen varen, is de keus snel gemaakt: niet het wijde water op maar het Noordzeekanaal en de Zaan op, richting Zaanse schans, huisjes kijken en de molen bezichtigen. De familie heeft een poosje in Rotterdam gewoond en kent wel de Rotterdamse haven. We zien op het Noordzeekanaal veel vrachtvervoer en inhammen van diverse havens. Wanneer we de Zaan opdraaien zien we op de hoek het Hemterrein. Anneke vertelt over de functie van dit terrein, als munitiefabriek en kruitopslag, als onderdeel van de stelling van Amsterdam. Er zijn nog een aantal interessante gebouwen en bedrijven die we passeren. De Verkadefabriek natuurlijk en vooral de mooie groene kleine Zaanse huizen zijn mooi om te zien.

De bruggen die speciaal voor ons draaien is ook bijzonder, de spoorbrug gaat open en we passeren de sluis. Alles lijkt speciaal voor ons vandaag geregeld te zijn. Het weer is fijn, niet te warm en niet te veel wind. Angelina en Jeannique genieten even voor op de boot van het mooie uitzicht. En zo varen we relaxed de molens tegemoet. Maar we maken eerst nog even een bochtje bij Wormerveer, bij het gebouw van de Lassierijst. Het zicht op de serie molens op rij is prachtig. De wieken zijn met oranje doek bedekt, de zomerkleur.

Dan gaan we aanleggen bij de houtzaagmolen en worden we ook bij daar hartelijk verwelkomd door de Zaanse vrijwilliger collega’s. Onze gasten gaan van boord. De molen is in groot onderhoud en de zaagmachines draaien vandaag niet. Maar het verhaal kan toch worden verteld. En het is indrukwekkend om te zien hoe dik de bomen zijn die verzaagd worden en hoe mooi al het gezaagde hout ligt opgestapeld. Intussen zorgt Anneke voor de lunch en wanneer Martin en familie weer aan boord komen smaakt alles extra lekker.

Na de lunch starten we onze terugtocht. We zien weer de mooie Zaanse huizen waarvan meerderen met een ‘goedjaarsend’, maar ook veel mooie appartementen, zowel in oude fabrieksgebouwen als nieuwbouw. Na alle bruggen en de sluis draaien we het Noordzeekanaal weer op. De dag is nog vroeg en we besluiten dan ook om onze tocht voort te zetten voorbij het centraal station, richting Nieuwendam. We passeren weer bijzondere gebouwen zoals de containerwoningen en de graansilo’s van de Stelling van Amsterdam, het remeiland, de kraan met bovenin een hotelkamer en het Eye, waarin je als je goed kijkt een oog kan herkennen. Maar het meest bijzondere is toch wel het oude Shellgebouw met de schommels. Niks voor onze gasten. hoogtevrees!

De dag levert zoveel afleiding op, dat Martin en Tonia echt even in een andere wereld zijn. Ze vertellen van het bericht van de diagnose ALS. Vooral Tonia vindt het moeilijk en voelt de zorg zwaar. Ze is heel blij dat Angeline dichtbij woont met ook hun kleinzoon, die helaas vandaag niet meekon wegens ziekte. Zij zijn - als het nodig is - altijd in de buurt. Jeannique woont niet meer thuis maar komt veel in het weekend. En Martin neemt het leven, nadat bij het bericht verwerkt had, zoals het komt. Samen maken ze ervan wat mogelijk is. Maar onze dag is nog niet voorbij.

We varen het zijkanaal in richting Nieuwendam en zien veel prachtige woonboten langs de kant. We passeren een zwemmer. Brrr.. hij liever dan wij. Het is ineens een heel andere beleving. De drukte van het IJ is zo ver weg. Nieuwendam met zijn mooie houten gevels, de kerktorens pittoresk achter de bomen en de haven met tal van grote en kleine boten.

De lucht wordt grijs en er vallen wat spatjes. Tijd om richting Marinahaven te varen. We drinken nog wat en de familie maakt zich gereed voor de terugreis. Valys is er nog niet dus praten we nog gezellig wat. Onze gasten zijn dankbaar en hebben genoten. Het is inmiddels echt gaan regenen en we zien de bus aankomen. Met de paraplu in de hand zwaaien we onze gasten uit, het was voor ons allemaal een fijne dag. Met een hartelijke groet wensen we hen nog veel goeds samen.

Vaarwel Martin
Auteur Vaarwens / Anneke

Dagschipper Rochus en boots Anneke voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers