Vaarwens 1046 op 01-07-2022

1046 Yvonne 10Hoeveel kun je hebben?

Waar wij - gezonde mensen - vaak niet bij stilstaan, is de rijkdom van gezondheid. Het noodlot kan zomaar toeslaan en we mogen dankbaar zijn voor iedere dag dat we gezond zijn.
Bij Yvonne (geb. 1944) ging het leven heel anders. Lees de onthutsende aanvraag van dochter Danielle; “Boten hebben de laatste jaren een belangrijke rol gespeeld. Mijn vader maakte altijd bootjes van hout of metaal en was gek op varen. Mijn ouders hebben in 2012 ter nauwer nood het ramp cruise schip Costa Concordia overleefd. Tijdens familie uitjes werd er veel gevaren. Hier genoten zij altijd enorm van. In 2020 zouden mijn ouders 50 jaar getrouwd zijn. Helaas overleed mijn vader 10 weken eerder volledig onverwachts. Om hun huwelijksdag te vieren wilden zij graag met de familie varen. Dit hebben wij ook alsnog gedaan met een lach en een traan. Een paar maanden later sloeg het noodlot nogmaals toe en bleek mijn moeder kanker te hebben. Na chemokuren, operaties en 21 bestralingen leek het goed te gaan. Vorige week krijg zijn slecht bericht: uitgezaaide kanker. Sindsdien gaat zij heel hard achteruit en is zijn dit weekend in de hospice opgenomen. Haar laatste wens is om nog een keer te varen met de familie. Wij hopen van harte dat deze wens in vervulling kan gaan en wij een laatste mooie herinnering met onze moeder kunnen maken.”

Na een korte warme periode, is er wat verkoeling ingetreden. In Amsterdam zetten dagschipper Yoni en boots Gerda snel de deuren en ramen open om de opgeslagen warmte uit het schip te krijgen. De broodjes worden gehaald en de koffiepot gaat aan. We zijn er klaar voor!

Een mooi verslag van boots Gerda:

De ambulance arriveert en daaruit komt Yvonne. Ze is Amsterdamse en ze wil graag afscheid nemen van haar stad en de omgeving. Met de komst van haar dochters, schoonzonen en kleinzoon zijn we compleet. Wat nog mooier is, is dat er deze dag twee politiemensen aan boord zijn. Onze dag kan niet meer stuk. De dochters en Yvonne vertellen over hun vele herinneringen met elkaar op het water. Op hoogtijdagen was er altijd een sloep, bootje waarmee de familie samen gezellig het water op ging. Aan Yvonne haar mooie ogen zie je dat het dierbare herinneringen zijn.

Na de koffie met de overheerlijke soesjes gaan de trossen los voor nog eenmaal een hoogtijdag op het water. Schipper Yoni heeft een mooi tochtje in gedachten. We varen door de Oranje sluizen en daarna schijnt door de wolken de zon. Dubbelop, want er is een andere schipper met blond haar, de naam is Olivier. Olivier geniet samen met zijn vader aan het roer. Hij stuurt de Vaarwens op aanwijzingen van Yoni naar Durgerdam, daar gaan we voor anker om de lunch gebruiken. Yvonne wil graag koffie, broodjes eten gaat niet meer. Het eten samen maakt haar blij, ons ook trouwens. Wat een lieve, dankbare mensen hebben wij aan boord.

Na de lunch en pijnstilling doet Yvonne een hazenslaapje, wat een dappere vrouw, en een paar mensen aan boord hebben ook de roze olifant gezien 😊 We varen terug door de Oranjesluizen en gaan stuurboord uit zijkanaal K in. De gasten kennen het niet, en wij zijn blij om ze te kunnen verrassen met dit prachtige stukje Amsterdam. Hier worden wij als vaarwens aangesproken door een meneer die aangeeft dat de Vaarwens daar een volgende keer aan mag meren en eventueel met de gasten het beeldenbos in kan, geweldig!

Hierna is de pijp leeg en we varen rustig terug naar de thuishaven. Na nog een paar foto’s is het afscheid daar. Yvonne, bedankt voor je fijne gezelschap en behouden vaart.

Vaarwel Yvonne
Auteur Vaarwens / Gerda
Dagschipper Yoni en boots Gerda voor hun inzet
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het vervoer en de verpleging