Vaarwens 1061 op 21-07-2022

1061 Leni 10De omslag…

Het begint met een kleine ongemakje aan je lichaam en voor je het weet zit je in de molen van onderzoeken, gesprekken, behandelingen en midden in de strijd. Je leven maakt een totale omslag en ineens moet je vechten voor je leven tegen dat weeffoutje met grote gevolgen van moeder natuur. Leni (geb. 1962) maakte deze omslag in haar leven en kreeg de fatale boodschap dat de ‘knappe koppen’ niets meer voor haar kunnen doen. “Gaat u nog maar leuke dingen doen zolang het nog kan,” is het advies na het onthutsende bericht. Haar vriendin Rolincka gaat googelen of er nog leuke dingen te doen zijn en vindt Stichting Vaarwens. Ze vult de intake in waarin ze vermeld dat er veel spoed bij is. Vandaag gaat Leni varen…

Ook het weer heeft een omslag gemaakt. De verzengende hitte heeft plaats gemaakt voor verkoeling, regen en een dikke wolkendeken. Dagschipper Foeke was zo bereidwillig om zijn privéplanning aan te passen om vandaag te gaan schipperen, want vrijwilligers vinden in vakantietijd is best moeilijk. Ook bootsen Henk en nieuwkomer Anita hebben hun dag ingericht om deze spoedwens te gaan vervullen.

Een mooi verslag van boots Henk
:

Na een aantal hele mooie warme dagen, kregen we vandaag de verkoeling. De hele dag regen, regen en nogh eens regen. Niet echt weer om aan boord het Zwitserleven gevoel te krijgen, dus moeten we er binnen maar een mooie dag van maken. Vandaag gaan we varen met Lenie, die haar vriend Edwin en vriendinnen Rolinca, Grace en Ruth heeft mee genomen. Heini en Aad van ambulancewens hebben Lenie en Edwin meegenomen en de vriendinnen zijn op eigen gelegenheid gekomen

Lenie is uitbehandeld betreffende die stomme celdelingsziekte en is bij geringe inspanning erg vermoeid en heeft continue zuurstof nodig. Tijdens de koffie deed ik (Henk) een welkomstwoordje over het ontstaan van Vaarwens en vertelde over de allereerste vaarwens van Tara op de Meander. Het vaarplan wordt daarna gemaakt en Lenie wil graag richting Pampus. Dat komt mij goed uit want juist over deze omgeving weet ik heel veel te vertellen…

De trossen gaan los en er wordt koers gezet richting Oranjesluizen. Langs Centraal Station en het Filmmuseum, het Shell lab met de schommels en de vele andere gebouwen. Het geluk was dat er ook nog een knoert van een cruiseschip - de Costa Fortuna - gemeerd lag aan de cruiseterminal.

Onderweg heb ik regelmatig met Lenie kunnen praten over haar ziekte en de ervaringen en gevoelens kunnen delen. Het is nog niet zo lang geleden dat mijn vrouw Nel in dezelfde situatie zat. Het was allemaal zo herkenbaar, (zie Vaarwens 948 van mijn lief Nel) en hoe mooi is het dan om deze ervaringen en emoties te kunnen delen. Als je dan een arm om je heen krijgt van een Vaarwens gast, elkaar aankijkt en precies begrijpt wat de ander voelt, dan is dat delen van de emotie zooo mooi. Wat is er dan nog belangrijker in het leven dan het samen beleven van zo’n moment?

De lunch nuttigden we in het pittoreske haventje Durgerdam en daarna zijn we richting Pampus gevaren. Vlak voor Pampus zijn we gedraaid om weer via de Oranjesluizen het IJ op te varen. Nog even zijkanaal K ingevaren richting de mooie woonarken en Nieuwendammerdijk met het leuke café het Sluisje om daarna weer richting thuishaven te gaan.

Daar nemen we emotioneel afscheid van de dappere Lenie. Het was - ondanks de weersomslag - een bijzonder mooie Vaarwens met intens lieve club mensen.
Lieve Lenie, Carpe Diem, pluk de dagen die je nog resten en geniet nog van je geliefden.
Ik denk vanavond aan jou.

Vaarwel Leni
Auteur Vaarwens / Henk

† Leni 5-8-2022

Dagschipper Foeke en bootsen Anita en Henk voor hun inzet
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het vervoer en de verpleging
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Haven Durgerdam voor de gastvrijheid tijdens de lunch
Oranjesluizen voor de vlotte schuttingen

Een lief berichtje na de vaardag:

Dag Evert, Leni, haar vriend Edwin, Ruth, Grace en ikzelf bedanken jullie voor de geweldig mooie vaardag van gisteren! Memorabel en om te koesteren! De bemanning en boots Foeke, Henk en Anita zijn zo fijn en geweldig geweest, geen woorden voor, net als voor de mensen van de Stichting Ambulance Wens!
Dankzij jullie hebben we Leni en haar vriend Edwin een onvergetelijke en mooie dag bezorgd!!
En ook nog de foto's erbij, top!
Hartegroet Rolincka
Een email van Leni haar vriend:

Beste Evert wij zijn afgelopen Donderdag de 21-07-2022 een dag met jullie meegevaren ,dit om leni Groeneveld een mooie dag te geven en te beleven.
Dit alles had een vriendin van haar geregeld met jullie. (Rolinka)
Ik wilde jullie daarvoor alsnog bedanken, het was een super dag voor haar om toch nog mee te kunnen maken .
Jullie zijn zulke lieve mensen.
Dit ook namens Leni, Rolinka, Ruth en Crees.
Groetjes Edwin

Leni 104