Vaarwens 1060 op 20-07-2022

1060 Henk 10Van glimlach naar ‘Big Smile’…

Vandaag is Henk (geb. 1966) met zijn naasten nogmaals onze gast. Hij weet wat er komen gaat en komt met een mooie glimlach aanrijden in zijn moderne rolstoel. Henk lijdt aan de ongeneeslijke spierziekte PLS en is volledig rolstoel gebonden. Via de Stichting ALS en zijn bezoeken aan de ALS events heeft hij al kennis gemaakt met de Meander en de Vaarwens.

Het was nog een wens van Henk om nog eens een vaardag te willen beleven. Zijn echtgenote Truus vult de intake in en wilde Henk graag nog eens verassen want deze ziekte kan zomaar een omslag maken. Maar ondanks zijn zwakke spieren is zijn computer kennis nog helder en had de bevestiging mail al zien binnen komen en was de verassing als snel bekend.

De planning vindt een gaatje in de agenda en na de snoeihete dag van gisteren gaat Henk met enige verkoeling het water op. De extra verassing voor Henk was dat hij dit met zijn lieve en warm gezin mag beleven.

In Amsterdam maken dagschipper David en bootsen Danny en Gerrit de Vaarwens open om de hitte er uit te kunnen laten want die is na gisteren in het schip blijven hangen. Vandaag is er een weersomslag voorspelt en komen, waar menigeen naar verlangen een ‘afkoeling’

Na de introductie van schipper David wordt er besloten om naar de Zaanse Schans te varen. Henk is duidelijk en weet wat hij wil. Niet in de kuip maar in zijn rolstoel en met de lift omhoog naast onze dagschipper. De vaart naar Zaandam blijkt een heerlijk avontuur, met lekker weer en mooie vaarobstakels zoals diversen bruggen en de Wilhelmina sluis. Henk laat zich graag en met interesse informeren over de vaarregels en het mobilofoon verkeer.

De rest van het gezin hangt aan de lippen van boots Gerrit die uit de Zaanstreek komt en als een ervaren gids veel leuke lokale verhalen en weetjes had. De jongste zoon Marijn blijkt net zo leergierig te zijn als zijn vader en wil alles weten en komt met goede vragen maar heeft ook nog oog om bij de regendruppels snel de kussens naar binnen te brengen. Onze vrijwilliger voor de toekomst 😊.

In de verte zien we de 5 molens al draaien van de Zaanse schans en meren even later aan bij de verste molen ‘Houtzaagmolen Het Jonge Schaap’ om van onze lekkere lunch te genieten.
Na de lunch bezoeken we de molen in zijn bedrijvigheid. Achteraf een domme vraag natuurkijk of Henk ook mee de molen in wil. Voor we de vraag konden stellen was de Henk met rolstoel al onderweg. Henk wil echt niets missen van deze dag en met 4 sterke mannen tillen we Henk naar de werkvloer in de molen.
De gepassioneerde molenvrijwilligers nemen ons mee in het verleden en de huidige activiteiten van de molen.

We hebben geluk en de doorlooptijd van de bruggen en sluis zijn ons goed gezind en de terugreis naar het IJ gaat voorspoedig. Hierdoor is er nog ruimte om de wens van de oudste zoon Alvin en vriendin Rowan te vervullen om nog langs het Eye museum en het station te varen. Stiekem was er de hoop om een glimp van het First dates restaurant te zien, maar helaas. De compensatie en indrukkende alternatief was dat we samen met het grote cruiseschip “Celebrity” konden opvaren terug naar de Marina.

En Henk…. genoot volop van onze eigen all inclusieve cruise, het lekkere weer, zijn mooie momenten met samen met Truus, het zien genieten van zijn kinderen en alle ontvangen verhalen.
Op de laatste close-up foto die we maken en terug kijken zien wij Henk met ‘Big Smile’ en weten we dat het weer een zeer geslaagde en bijzondere dag is geweest.

Namens ons allen bedankt Henk en lieve familie het was voor ons een feest om jullie te mogen verwennen.
Heel veel sterkte gewenst.

Sterkte Henk
Auteur Vaarwens /Danny

Dagschipper David en bootsen Danny en Gerrit voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers