Vaarwens 1059 op 19-07-2022

1059 Liesbeth 10Snikheet…

Veel te jong wordt Liesbeth (geb. 1981) getroffen door de onbeheersbare celdelingsziekte, in dit geval uitgezaaide borstkanker in haar botten. De ziekte houdt geen rekenschap met leeftijd of wat dan ook en slaat genadeloos toe, wat bij Liesbeth heeft geresulteerd in een ongeneeslijke status. Liesbeth heeft best veel pijn, maar is gelukkig nog mobiel en wil nog wat herinneringen maken voordat… Via een kennis van school en oma van een klasgenootje - onze vrijwilligster Joke Vink – wordt Liesbeth getipt op Vaarwens en ze vult snel zelf de intake in. Vandaag - op de h.w.s. heetste dag van het jaar – gaat Liesbeth met haar naasten verkoeling zoeken op het water…

Een innemend verslag van boots Ingrid:

Even na tien uur arriveert Liesbeth met haar gezin en schoonouders op het haventerrein en worden er ‘boksen’ uitgewisseld ter kennismaking.
Zodra partner Mickel aan boord stapt van de Vaarwens constateert hij ‘dit is geen boot, dit is een schip!’.
Vanwege de warmte hebben zoon Tom en dochters Floor en Lotte al hoofddeksels bij zich, maar deze worden maar wat graag verruild voor de Vaarwenspet.

In verband met de verwachte hoge temperaturen van bijna 40 graden is er gisteren al afgestemd met onze gast en haar familie dat we richting Markermeer varen en daar voor anker gaan, zodat er verkoeling kan worden gezocht in het water. Dus wordt er onder het genot van een kopje koffie en andere zeer in de smaak vallende versnaperingen koers gezet over het IJ naar de Oranjesluizen. Voor Mickel is de tocht over het IJ een feest van herkenning; in het verleden is hij voor zijn werk regelmatig in dit deel van Amsterdam geweest. Wat nieuw is zijn de vele dure appartementen langs de oever van het IJ. Floor en Lotte vermaken zich prima met de kleurboeken en kleurpotloden die door boots Ingrid uit een kastje op de Vaarwens te voorschijn zijn getoverd. Tom heeft een verrekijker gevonden, ‘een hele goeie’ zegt hij met een kennersblik.

Als we de Oranjesluizen naderen neemt Liesbeth plaats op het voordek, zodat zij goed zicht heeft op het schutten. Schipper Yoni maakt vrienden in de sluis door de sluiswachters te trakteren op een heerlijk koel drankje uit de koelkast van de Vaarwens en een pindarotsje! Als de hele familie heeft plaatsgenomen op het voordek klimt boots Nella, die nog ingewerkt wordt als boots op de Vaarwens maar al over een ruime nautische ervaring blijkt te beschikken, behendig van boord, om het gezelschap vast te leggen op de gevoelige plaat.

Na het passeren van de Oranjesluizen wordt het roer overgenomen door Tom. De kapiteinspet zit hem als gegoten en met vaste hand koerst hij af op een plek waar we voor anker kunnen gaan. Dit was wel even zoeken tussen de velden fonteinkruid. Aan Lotte de eer om, voor het eerst in de vaargeschiedenis van de Vaarwens, het anker te laten zakken. Hoog tijd om de zomerse kleding te wisselen voor zwemkleding. Wat een stoere oma Ada die als eerste via het trappetje van de Vaarwens te water gaat. De rest van het gezelschap kiest voor het zwemtrapje op het verlaagde achterdek.

Zwemmen maakt hongerig, dus na de verkoelende zwempartij gauw de lunch op tafel. Nog niet zo lang geleden heeft Floor besloten vegetarisch te gaan eten, maar is filet americain nou vlees of niet? Voor de zekerheid toch maar ruilen voor een broodje mozzarella met pesto. Als het anker weer is gelicht en we richting Nieuwedam varen doet Liesbeth een powernapje. Hoewel de medicatie die de huisarts Liesbeth speciaal voor vandaag mee heeft gegeven een goeie energieboost blijkt. En al gauw komt ze dan ook kijken hoe Floor en Lotte, na de kunst af te hebben gekeken van Nella, ook het stuurwiel hanteren.

Tijdens het bewonderen van de prachtige woonarken in het zijkanaal naar Nieuwendam komen de ijsjes uit de vriezer. “Ze vallen er op aan als roofdieren”, aldus papa Mickel. Eigenlijk zou Lotte nog een keer willen zwemmen, maar daarvoor is het vaarverkeer hier te druk. De tip van Nella om een flesje kraanwater over je hoofd te gieten wordt dankbaar opgevolgd.

Tijdens het laatste deel van de tocht vertelt dappere, stralende, en ‘regelaar’ zoals Liesbeth zelf zegt, over de slechte film waarin het gezin terecht is gekomen. Nadat ze gestopt is met de chemo omdat de tumormarkers, ondanks de behandeling, bleven stijgen, heeft zich een omgekeerde nesteldrang meester gemaakt van Liesbeth. Voor zover het binnen haar vermogen ligt wil ze haar gezin en haar huis zo goed mogelijk achterlaten en haar man waar mogelijk ontzorgen.

Lieve Liesbeth, wat hebben wij als vaarwensvrijwilligers enorm respect voor je. Ook voor de manier waarop je ons bij het afscheid bedankt voor de tijd die we voor je vrij hebben willen maken..

Vaarwel Liesbeth
Een warme groet, ook namens Yoni en Nella,
Auteur Vaarwens / Ingrid.

Liesbeth: † 9 augustus 2022

Dagschipper Yoni en bootsen Ingrid en Nella voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Haven Durgerdam voor de gastvrijheid tijdens de lunch