Vaarwens 1066 op 08-08-2022

1066 Herman 10Genieten zo lang het nog kan!

ALS Herman (geb. 1963) wordt getroffen door de ongeneeslijke spierziekte is zijn voorland nog vaag, maar al snel blijkt dat hij een zeer progressieve vorm heeft en weinig tijd meer rest om herinneringen te maken. Nu zijn de been- en armfuncties er al niet meer en Herman is geheel afhankelijk. Hij verplaatst zich d.m.v. een elektrische rolstoel. Nadat we contact met zijn vrouw Brenda hebben opgenomen om het e.e.a. door te spreken, begonnen bij het opnoemen van het vaargebied - waaronder de Zaanse Schans - zijn oogjes al te glimmen, zei Brenda. Vandaag is Herman zijn vaardag…

In Amsterdam is het nog lekker, maar daar zal snel verandering in komen, want we schuiven langzaam een hittegolf in. Dagschipper Hans en boots Ada maken de MS Vaarwens klaar en zetten alles tegen elkaar open om het schip te ‘luchten’. Broodjes staan klaar en de koffiepot is gevuld, we zijn er klaar voor!

Een mooi verslag van boots Ada:

Klokslag 10.30 uur werd er geklopt …
Herman, zijn echtgenote Brenda, haar goede, lieve vriendin Karin en haar man Ronald dienden zich aan. Helemaal klaar om met de Vaarwens een dagje weg te doen. Met verbazing zagen ze het schip. Ze dachten eigenlijk een dagje met een rondvaartboot van rederij van der Plas mee te gaan: vele gasten en hun familie met in het schip allerlei aangepaste voorzieningen voor de gasten. De Vaarwens bleek echter voor hun alleen te zijn. (Die overigens ook alle aangepaste voorzieningen heeft. Maar dat wisten ze toen nog niet.) Nog op de steiger bedankten ze ons al: donderdag de Vaarwens aangevraagd, vrijdag door Inge gebeld en maandag al varen. Hoe is het mogelijk ... Dank dank dank! En Hans en ik hadden nog niets gedaan. Binnen één minuut was de sfeer gezet. En dit bleef. De hele dag.

Na de gebruikelijke rituelen gingen de trossen los om 11.00 uur. Om 11.13 uur zat Ronald achter het roer en voer ons in een rechte streep richting de sluis van Zaandam. Intussen tijd voor allerlei gesprekjes met elkaar. Toen de dames op het voordek van de zon zaten te genieten, raakte ik met Herman in gesprek. Herman was vrachtwagenchauffeur, moest vorig jaar oktober helaas zijn werk neerleggen door de progressieve ALS. Een klein jaar daarvoor werd ALS geconstateerd en het gaat hard. Wat erg! Brenda en Karin kennen elkaar uit de zorg, zijn jaren collega’s geweest, maar vooral hele goede vriendinnen. Het voelt alsof ze zussen zijn. Zo zien ze er ook uit, maar dat komt omdat ze dezelfde kapper hebben 😊. Ronald doet iets met bonen/peulen.

Bij de molen aangelegd voor een feestelijke lunch. De HEMA levert de belegde broodjes, het enige wat een boots nog hoeft te doen is het geheel opleuken, zoals Karin dit noemde. We genieten van de lunch, maar vooral van het gezelschap en de verhalen. Ook staat er plots iemand bij het schip met paling en makreel (haring?) voor ons. Hoe aardig is dat dan! Na een rondgang in de molen gingen we weer huiswaarts. Ronald stuurde het schip als een volleerd stuurman weg, richting bruggen en sluis. Het is voor hem een peulenschilletje! Intussen de paling en de makreel (haring?) schoongemaakt (én een beetje opgeleukt) en samen opgepeuzeld.

De hele dag was er een sfeer van dankbaarheid, humor (wat hebben we gelachen vanaf de eerste minuut) afgewisseld met zinnige gesprekjes, soms tranen, plagerijtjes en op de terugweg ook wat meer rust. Ik weet niet wie er het meest genoten heeft vandaag: Herman, Brenda, Karin, Ronald of wij.

Lieve mensen, wat hadden we een prachtige dag! Wij wensen jullie nog veel van dit soort dagen met elkaar. En wie weet tot ziens!

Sterkte Herman
Auteur Vaarwens / Ada

Dagschipper Hans en boots Ada voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Hema Amsterdam voor de deels sponsoring van de lunch
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch
Sluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten...

Een vreselijk lief berichtje van Brenda;

Wat hebben wij ontzettend mogen genieten afgelopen maandag 8 augustus op uw vaarwens boot!
Ook onze zeer goede en lieve vrienden Karin en Ronald hebben met volle teugen mogen meegenieten.
Wat hadden we twee superlieve vrijwilligers mee; Ada en Hans, en wat klikte het leuk tussen ons!!
Dankzij hun inzet is deze mooie dag er eentje geworden met een gouden randje waar we weer even op kunnen teren!
Nogmaals veel dank voor deze topdag!