Vaarwens 1067 op 09-08-2022

1067 Rob 10Niet zeilen, maar wel varen…

Onze gast van vandaag is een vervend zeiler. Na vele jaren met zijn eigen zeilschip de Turkse wateren te hebben bevaren, zou Rob (geb. 1953) nog zo heel graag één keer het water weer op willen. Door de kanker en het hartfalen is Rob er erg slecht aan toe. Hij heeft een slecht uithoudingsvermogen en door alle aandoeningen raakt hij snel vermoeid. Rob komt samen met zijn echtgenote Marga dochter Muriel en zoon Harm. Er is uiteindelijk besloten Rob toch met de ambulance (SAW) naar de Vaarwens te brengen omdat hij erg snel achteruit gaat. Vakkundig wordt dit verzorgd door Frans en Gerrit van de SAW.

Op de Vaarwens wordt de boel in gereedheid gebracht voor brancardbezoek. Dagschipper Klaas en bootsen Harrie en Lewi bereiden het schip en de catering voor. Harrie vult nagenoeg dagelijks de koelkast en andere bevoorrading aan, waarvoor veel dank. Je moet het iedere dag toch maar weer doen! De koffie pruttelt, de zon schijnt en er staat een verfrissend windje… we zijn er klaar voor!

Een mooi verslag van boots Harrie.

Het weer werkt weer enorm mee. Deze weersomstandigheden zijn voor veel situaties en beroepsgroepen wat minder gunstig maar voor het verzorgen van een vaarwens zijn het geweldige omstandigheden.
Op tijd zijn we allemaal aan boord en al snel rinkelt de telefoon en wordt ons gemeld dat de ambulance met 10 minuten zal arriveren. Snel de koffie aan, soesjes uit de koelkast en het fototoestel in de aanslag zo snellen we richting parkeerplaats en daar rijdt de gele SAW ambulance ons al tegemoet.

We begroeten Rob en zijn echtgenote Marga begeleid door Frans en Gerrit van de SAW. Zoon Harm en dochter Marga volgen in de auto van hun ouders. Doordat deze de hele weg achter de ambulance aan reed, heeft Rob zijn eigen mooie auto de hele weg kunnen volgen en ervan kunnen genieten.
Snel aan boord maar nog eerst de groepsfoto omdat de zon in de ochtend gunstiger staat voor een mooier plaatje.

We boffen weer want onze gasten van vandaag hebben zelfgebakken badass brownies bij zich, natuurlijk naar een recept van Jamie Oliver. Zooooooooooo lekker dus de soesjes snel weer in de vriezen voor een volgende keer…
Dochter Muriel heeft st. Vaarwens na wat omzwervingen gevonden en iedereen is verrast en blij dat deze mogelijkheid bestaat. In de introductie door Klaas wordt o.a. uitgelegd hoe dit allemaal zo ontstaan is en hulde van iedereen voor Evert en Inge die ooit hiervoor het initiatief hebben genomen en na ruim 15 jaar nog dagelijks druk bezig zijn met Vaarwens. De route opties worden aangegeven en er wordt besloten voor de Zaan en de Zaanse schans.

Bij Rob vliegen alle herinneringen en gedachten door zijn hoofd. Hij ziet mooie schepen, ziet schipper Klaas en denkt aan zijn eigen vaardigheden en bewijzen die hij heeft om een schip te mogen varen en zo gaat het maar door in zijn hoofd. Bovendien heeft hij ook nog zijn vishengel meegenomen en denkt dan dat zijn vismaatje er ook bij is vandaag.

We meren af bij de Zaanse Schans en slalommen met Rob in de rolstoel tussen alle toeristen door. Rob en Harm zoeken een lekker koel plekje op een terras en trekken een lekker biertje open van het merk dat lang de werkgever van Rob was. Met een groot team zorgde hij voor alle techniek die ervoor moest zorgen dat er uiteindelijk een heerlijk biertje in ieders glas komt. Later is hij gewisseld naar een populaire Amerikaanse koffieketen. Wij vinden dat je dan een goede balans in je leven hebt. Eerst bier en eindigen met koffie…
We verkennen de Zaanse Schans nog verder met alle mooie huisjes en het eerste winkeltje van Albert Heijn waar je de bonuskaart niet kunt gebruiken. “Zouden er ook nog mensen wonen in die huisjes?” vragen wij ons af. Het moet toch verschrikkelijk zijn al die toeristen dagelijks om je huis heen.
Terug op het schip genieten we van de heerlijke lunch die Lewi voor ons had voorbereid en aanvaarden we de terugreis. Het is mooi geweest want de vermoeidheid slaat toe na alle indrukken maar echt daaraan toegeven lukt Rob niet echt.

Nog een ijsje in Zaandam en dan de sluis door richting thuishaven. Een paar lusjes nog langs grote vrachtschepen en de Prins van Oranje die in de Nieuwe Houthaven ligt en dan zijn we weer in de vertrouwde Marina.
Het was een geweldige dag.
Dappere fijne familie, heel veel sterkte met alles wat jullie te wachten staat, maar weet, de herinneringen aan vandaag pakken ze jullie niet meer af

Vaarwel Rob
Auteur Vaarwens / Harrie

† Rob 13-8-2022