Vaarwens 1065 op 04-08-2022

1065 Ron 10Amsterdammer op afscheidstour…

Onze gast van vandaag is Ron (geb. 1958). een geboren Amsterdammer, maar hij is 250 kilometer verderop in Heiligerlee neergestreken. Daar wacht hij op wat gaat komen, want de sluipmoordenaar verwoest zijn nieren. Via een vriendin - die zelf terminaal is en de vaardag van haar man heeft gekregen - hoort echtgenote Marjan van Stichting Vaarwens en ze vult de intake direct in. Op de intake staat; “We weten niet hoelang hij nog heeft, Ron gaat elke dag zachtjes achteruit en de kanker is agressief. Ron is een Amsterdammer van geboorte en is gek op de Amstelkade. Weet niet of die mogelijkheid er is om daar nog langs te varen,”

Ook dagschipper Foeke stap vroeg in de auto om op deze prachtige zomerdag vanuit Lemmer de vaarwens te gaan verzorgen. Alette uit Monnickendam is vandaag de boots en samen maken ze het schip klaar. Ron komt op eigen gelegenheid, dus zetten ze de rolstoel vast klaar. De boordjes zijn binnen en de koffie pruttelt, we zijn er klaar voor.

Een mooie impressie van de vaardag geschreven door schipper Foeke:

Mooi op tijd rond 10.00 uur kwam onze gast Ron Elbers samen met zijn vrouw hun zonen en dochter en twee gasten aan op het Kraanspoor. Na genoten te hebben van een vers gezet bakje koffie en een lekkere roze koek hebben we besproken wat wel en niet kan aan boord en natuurlijk de route die we deze dag zouden varen. Wij wisten wel dat Ron graag de stad in zou willen, maar toch hoopten we een beetje dat met dit warme weer (+30 graden) dat Ron het ook leuk zou vinden om lekker een tochtje naar Muiden te maken.
Echter bij de vraag alleen al was het nee mijn grote wens is nog eenmaal naar de Amstelkade dat zou ik
mooi vinden want daar heb ik jaren gewoond…

Hoppa… wij richting Amstel, wat natuurlijk ook mooi is. Ron genoot vanaf de eerste meter varen toen we
achter het centraal station langs voeren daarna het oosterdok in. Langs het Scheepvaartmuseum en het Amstel hotel. Ron stond bij ons en vertelde honderduit en vol enthousiasme over zijn stad. Na even gewacht te hebben op de brugwachter - de beste man fietst met de boten mee en doet verschillende
bruggen - gingen we toch mooi richting de Amstel en dus ook de Amstel kade. Daar aangekomen konden we helaas niet helemaal bij zijn oude woonplek komen, maar dat mocht de pret niet drukken, want de sfeer van zijn buurt kon ie weer even proeven.

Om zoveel mogelijk van dit mooie stukje Amsterdam te zien, hebben we de door Alette geserveerde lunch
onder het varen genuttigd, dit ook omdat de stad geen brugbediening heeft na 16.00 uur. Rond 13.30 uur zijn we aan de retour reis begonnen. Ron zat lekker op het speciaal hiervoor gemaakte bankje op het voorschip en bleef maar zeggen hoe bijzonder deze dag toch wel voor hem was. Omdat we toch weer relatief snel de stad uit waren, konden we mooi nog even naar zijkanaak K met het Vliegenbos, de mooie woonarken en natuurlijk de mooie oude huisjes met het oergezellige café ‘t Sluisje. Ron - als ras Amsterdammer - was hier nog nooit geweest en keek zijn ogen uit!

Rond 16.00 uur waren we weer terug op de Marina ligplaats van de Vaarwens en moesten we wederom afscheid nemen van een mooi mens en zijn familie, die wij heel veel sterkte wensen in deze moeilijke periode…
Groet Foeke en Alette.

Vaarwel Ron
Auteur Vaarwens / Foeke

Dagschipper Foeke en boots Alette voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Hema Amsterdam voor de deels sponsoring van de lunch
Port of Amsterdam voor de vergunningen
Waternet voor de vlotte brugbediening door de stad
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten...