Vaarwens 1064 op 02-08-2022

1064 Riet 10UNITED SPIRIT...

Op de intake voor de vaardag van vandaag staat; “Mijn moeder heeft een vaar verleden. Samen met mijn vader heeft ze een jacht gehad waar ze altijd met veel plezier weekenden en vakanties op gevierd hebben. Toen mijn vader ziek werd en het niet meer kon, hebben ze de boot verkocht.”
Riet (geb. 1939) uit Etten Leur ligt in het hospice en wacht, want haar dochter komt over uit Bonaire en ze wil nog graag met haar beide dochters samen herinneringen ophalen voordat… De sluipmoordenaar heeft haar gevonden en ze heeft weinig tijd meer, maar vandaag gaan we al het water op en ze ziet er erg naar uit…

In Amsterdam wordt de MS Vaarwens in gereedheid gebracht door dagschipper René bijgestaan door bootsen Lewi en Nella. De zon schijnt en er staat een matig windje, mooi vaarweer dus. De broodjes zijn gehaald bij de Hema, de fotocamera ligt in de aanslag en de koffie pruttelt… we zijn er klaar voor.

Een mooi verslag van boots Nella:

Riet arriveert met haar zusjes Anneke en Nel tezamen met dochters Mariette, Yolanda en kleindochter Kim. Fijn dat het vakantie is want het was daardoor op de heenweg vanuit Etten-Leur lekker rustig op de weg. Er staat een heerlijke wind in Amsterdam, de zon kleurt de hemel en het water en Riet is meteen enthousiast als ze het schip ziet.

Dit enthousiasme blijft de hele tocht en vele, vele verhalen uit hun deels gezamenlijke vaarverleden passeren de revue. Riet heeft veel gevaren met haar man op hun motorjacht, naar Limburg, de Biesbosch en op onze mooie rivieren. Soms komt ze moeilijk uit haar woorden door de tumor die haar spraak belet. Maar iedereen begrijpt haar en vult waar nodig de hiaten in. Mariette, haar dochter woont op Bonaire waar Riet dit jaar in maart zelfstandig naar toe is gereisd. Er was toen nog niets aan de hand... tot in mei toen ze met haar andere dochter Yolande en kleindochter Kim Moederdag vierde. Ze werd onwel en werd onderzocht. Het nieuws was niet fijn en Riet sluit nu haar leven af. Heel wrang dat we soms niet weten wat er in ons lichaam woedt terwijl we ons goed voelden..

We zetten koers naar de Zaan, door de sluis, een spoorbrug en nog wat bruggen en meerden af bij de Zaanse Schans. We genoten van een heerlijke broodjeslunch van de Hema en de karnemelk vond gretig aftrek.
Riet was vroeger regisseuse en is nog steeds erg geïnteresseerd in alles om haar heen. Zo hing ze aan de lippen van de molenaar van Houtzaagmolen het Jonge Schaap, wilde van alles weten over wat ze zag, zwaaide naar andere boten en niet veel leek haar te ontgaan. De duim van Riet ging heel vaak omhoog!

Op de terugweg waagde Kim het om achter het stuurwiel te kruipen en ondanks (of misschien dankzij) dat haar tante Mariette plagend zei dat ze dan van boord zou gaan, deed Kim het uitstekend en stuurde volleerd door de geopende bruggen. Na de Voorzaan gingen we stuurboord uit, op weg naar het echte grote werk, de havens waar de zeeschepen liggen. Dit is de wereld van schipper (loods) René en hij wist dan ook dat er een schip al richting het kanaal koerste en een ander schip daarna haar trossen zou losgooien. Heel imposant! Wat voel je je nietig naast zo'n groot schip. We wachtten totdat het grote schip los kwam, gedraaid werd en richting zee geloodst werd. United Spirit was haar naam en hoe toevallig dat deze naam zo goed de verbondenheid van deze vaar vrouwen samenvat...

Wat een mooie dag was dit voor Riet! Een prachtige bladzijde in haar kleurrijke geschiedenisboek. Doorleefd, samen met vrouwelijke kopstukken uit haar familie, 6 vaar-vrouwen bij elkaar, die zo belangrijk voor elkaar zijn in dit leven. Samen gevaren, elkaar opgevangen en genoten met en van elkaar. United Spirit!

Vaarwel Riet
Auteur Vaarwens / Nella

Met dank aan: (graag verwijderen wat niet van toepassing is)
Dagschipper René en bootsen Lewi en Nella voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch
Sluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening

Een vreselijk lief berichtje van Mariette Kim Nel Anneke en Yolanda en de regisseur RIET:

Hallo vaarwens team
Het zijn grote zorgen die we hebben met/over ons ma/oma. Je wenst dit niemand toe. Jullie hebben de zorgen deze dag weggenomen en het was bijzonder om ons ma te zien genieten. Ze kwam aan boord en er viel een deken van rust op haar en de glimlach en het duimpje waren vaak te zien.
De schipper was een god voor mijn moeder echt mooi om te zien Heel bijzonder dat dit werkelijkheid geworden is deze dag. Ook voor ons was het een dag met een gouden randje. Nogmaals bedankt jullie zijn een SUPER team.
Wij willen zeker een donatie doen voor het mooie werk van jullie te steunen.
Liefs Mariette Kim Nel Anneke en Yolanda en de regisseur RIET.

Riet 104
Riet 106