Vaarwens 1087 op 15-09-2022

1087 Tonneke 10Thuiswedstrijd…

Onze vaargaste van vandaag is Tonneke (geb.1953), geboren in Amsterdam. Na vele jaren twee kankersoorten te hebben bevochten, blijkt nu, nog veel te vroeg, haar aandrijfmotortje versleten en het tikt zwak haar laatste slagen. Om de energiehuishouding op gang te houden gebruikt ze zuurstof. Tonneke heeft lange tijd in Zandvoort een huisje gehad en vindt het heerlijk om op en bij het water te zijn. Geen wonder, want Amsterdam is één en al water. Via de thuiszorg worden ze getipt op Stichting Vaarwens en haar zoon vult de intake in. Vandaag gaat Tonneke nog éénmaal met haar naasten Amsterdam en omstreken bekijken vanaf het water.

Het mooie weer is bijna op. ‘s Ochtends hangen er dikke wolken boven Amsterdam, de wind waait stevig en een het spettert een beetje onderweg naar het schip. Dagschipper Rochus en boots Nella bereiden de vaarwens voor en houden uit voorzorg de kuiptent maar gedeeltelijk gesloten. Als de koffiepot gevuld is en de broodjes zijn gehaald, is het wachten op Tonneke met haar naasten die met eigen vervoer naar de Marina komen.

Een prachtige impressie van boots Nella:

Het was even zoeken met de diverse weg opbrekingen maar om 11.15 arriveren ze. Tonneke heeft haar eigen elektrische mobiel bij zich en stuurt kundig de loopplank op. Nu kunnen we dan de trossen losgooien. Tonneke is geëmotioneerd om haar kroost en aanhang aan boord te zien; zoon Anthony met Miriam uit Hoorn, zoon Frank en Celine uit Diemen. Het gaat nu echt gebeuren, we gaan varen! Joop en Tonneke hebben veel op de plassen gevaren. Als kind was Tonneke op Loosdrecht te vinden op het water en met Joop ontdekte ze alle plekken van de Vinkeveense plassen.

Gezien het weer en de beschikbare tijd besloot Tonneke om naar de Zaanse Schans te willen. Nog voordat we de Voorzaan opvoeren, wilde ze achterop zitten, zo dicht mogelijk bij het water en…. in de zon! Speciaal voor vandaag heeft de nazomer zijn best gedaan voor haar. Prachtige Hollandse luchten blijven de rest van de dag bij ons.

Het hele bruggen- en sluis traject over de Zaan is ons gunstig gezind: we kunnen meteen schutten en alle bruggen openen als we eraan komen, zelfs de spoorbrug! Dat is heel mooi omdat we niet vroeg zijn vertrokken.

Het tochtje langs de Zaan is fantastisch, Tonneke en haar familie genieten volop. Aan de aandacht en zorg die haar naasten voor haar hebben kun je merken dat zij die ook aan hen heeft gegeven. En dat nog steeds doet! We draaien als we de fameuze adelaar in Wormerveer hebben gezien en meren aan naast de molen Het Jonge Schaap. De wieken draaien volop, net als bij de andere molens op de Zaanse Schans. Echt een unieke belevenis. Eerst tijd voor de lunch. Een ieders’ maag rommelde dus ging het helemaal op! Wederom dank aan de Hema.

Het Jonge Schaap is unieke molen uit 1680 onder de ruim 350 zaagmolens die in de Zaanstreek stonden. Als de wind het toelaat, wordt er hard gewerkt in de zagerij. En dat hebben we gemerkt! Grote boomstammen uit het water getrokken en werden in één keer in planken gezaagd. De kinderen bezochten de houtmolen maar Tonneke wilde liever op het schip blijven. Een van de geweldige vrijwilligers van de molen kwam aan boord met een technisch model van de molen! Zo kregen Joop en Tonneke een privé presentatie.

Tijd voor de terugtocht. Tonneke zocht al snel het voordek op, met de haren in de wind en een kop thee. Wat hartverwarmend te zien dat iedereen fijne gesprekken met elkaar had. Na de sluis werden we door een bevriende havenmeester nog op de foto gezet en kwamen we weer in de buurt van de Voorzaan. Schipper Rochus vroeg zich af of Tonneke nog energie had om naar het Java eiland voorbij het Centraal Station te varen. Celine kwam meteen terug met: “ja natuurlijk!” Op het IJ kwam er een grijze spelbreker en begon het te spetteren. Tonneke hoefde geen regenjas en wilde in de regen blijven zitten (“ik heb altijd in weer en wind gezeten!”). Helaas begon het wel heel hard te regenen en boven het water ontstond een witte damp door opspattend regenwater… Snel naar binnen maar nog voor de Petroleumhaven brak de zon alweer door.

Al met al een indrukwekkende tocht met grote zeeschepen, loodsen, oude schepen, een paar wrakken, schepen in een dok, Radio Veronica, de Pollux, het Pannenkoekenschip en nog veeeeeel meer. Veel indrukken vandaag voor Tonneke maar ook zij liet een indruk achter; een prachtig warm mens die veel gegeven heeft. Het was fijn jullie aan boord te mogen hebben! Veel sterkte.

Vaarwel Tonneke
Auteur Vaarwens / Nella

Dagschipper Rochus en boots Nella voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats