Vaarwens 1088 op 17-09-2022

1088 Coen 10Tussen de buien door scheen de zon!

Onze vaargast voor vandaag is Coen (geb. 1954) die samen met zijn echtgenote, zijn zoon en zijn dochter en haar partner de vaardag komt beleven. Coen gaat hard achteruit en zijn situatie het is uitzichtloos, want de sluipkiller zit overal in zijn lichaam. Toch probeert de dappere Coen tussen de slechte tijdingen door de zon te zien schijnen. Via de casemanager van het ziekenhuis krijgt dochter Rebecca de tip dat Coen nog een keertje kan gaan varen en vult in bij de wens; “Mijn vader zou graag nog één keer met zijn gezin een vaartocht maken voor hij niet meer kan…” Vandaag gaat Coen varen!

In Amsterdam komen dagschipper Wouter en bootsen Saskia en Gerrit tussen de buien door aan op de MS Vaarwens. Ze komen op een schoon schip, want omdat de vaardag gisteren niet door ging, hebben Frouk en Els van de gelegenheid gebruik gemaakt om het schip schoon te maken. De toppers! Broodjes halen, koffie zetten en we zijn er klaar voor.

Een mooi verslag van schipper Wouter:

Vandaag werden wij wakker met de regen die horizontaal tegen de ramen sloeg. Ook wel weer eens lekker na de lange periode van droogte. Heerlijk weer om te gaan varen op de Vaarwens; een stijve bries met een prachtige wolkendrijvende lucht en af en toe een stevig buitje. Onze gasten van vandaag kwamen keurig op tijd aan met eigen vervoer vanuit hun woonplaats Gouda. Na het kennismaken en een welkomstpraatje werd snel de motor gestart, en de tocht aangevangen naar de Zaan.

Wij vertelden al aan onze gasten dat het een leuke gewoonte is om vanwege de lunch te gaan meren bij houtzaagmolen ‘Het Jonge schaap’. Plots kwam vader Coen met een verhaal op de proppen dat de familie nog niet kende: In zijn jonge jaren woonde Coen in Leeuwarden aan de Dokkumer Ee, tegenover een houtzaagmolen. Vaak zag hij van een afstand de molen in vol bedrijf, waarbij boomstammen de helling van de zagerij op werden getrokken. Toen Coen op een ochtend wakker werd rook hij een vreemde lucht, keek naar buiten en zag de prachtige molen in vlammen opgaan…!
Enig speurwerk op de Wikipedia leert dat molen de Fisker (genoemd naar familie de Visser) in januari 1964 door brand is verwoest.

Na een mooie tocht over het IJ en de Zaan - waarbij de bruggen en de sluis enorm met ons meewerkten - arriveerden wij bij de Zaans Schans. Boots Gerrit is een rasechte Zaankanter en weet ontzettend veel leuke wetenswaardigheden over de omgeving te vertellen. De wind was ondertussen flink aangetrokken waardoor vele molens draaiden en het Jonge Schaap was ook dapper aan het werk. Door middel van de rolstoel kon Coen samen met de overige gasten de Vaarwens verlaten en de molen bezoeken. De allervriendelijkste molenaar en zijn knechten hielpen om Coen over te tillen in een stoel, zodat hij vanaf de zaagvloer een voortreffelijke zaagdemonstratie kon volgen. Vol belangstelling werd de uitgebreide uitleg aangehoord. Dank daarvoor!

Ondertussen was Saskia hard aan het werk om de heerlijke lunch klaar te zetten. Na de gezellige maaltijd met elkaar werd er weer koers gezet richting Amsterdam. Nog even een fotomoment van vader Coen met het invaartbord van de Coenhaven boven op de Coentunnel, en toen verder langs het voormalige REM-eiland, het Stenen Hoofd, de Shell toren, Centraal station naar het Vliegenbos en Nieuwendam.
Op de terugweg naar onze ligplaats heeft vader Coen na een heel klein beetje aandringen toch de moed gevat om het roer over te nemen, en hij deed dat met verve!

Nog even een uitstapje gemaakt om het Veronica schip te bekijken, en toen waren we weer terug vanwaar we vertrokken zijn. Na een warm afscheid en een laatste foto voor het schip vertrok de familie naar huis en konden wij allen terug kijken op een prachtige geslaagde vaardag waarbij tussen de dikke buien door de zon scheen...

Vaarwel dappere Coen
Auteur Vaarwens / Wouter

Coen: † 17 oktober 2022

Dagschipper Wouter en bootsen Saskia en Gerrit voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Hema Amsterdam voor de deels sponsoring van de lunch
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch en de rondleiding
Sluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten...

Een lief dankwoord van Coen en zijn naasten:

Beste Vaarwens, Saskia, Wouter en Gerrit,
Op 17 September hebben wij via Stichting Vaarwens met jullie een dag doorgebracht op het water. Via deze weg willen we jullie nogmaals bedanken voor de onvergetelijke dag en een hoogtepunt van de afgelopen periode. Woorden zijn lastig te vinden, waarmee wij de warmte en ongedwongenheid van jullie en de gehele ervaring vanaf de eerste e-mail, tot de ontvangst op kade in Amsterdam tot en met de Zaanse Schans en weer terug op een juiste wijze kunnen omschrijven. We hebben in ieder geval allemaal, en voornamelijk Coen, de ellende aan wal kunnen laten en even plezier kunnen hebben. Het feit dat het weer ons ook ontzettend heeft meegezeten was erg fijn, het leek allemaal precies op zijn plek te vallen.
Coen is nog bij ons. Weliswaar zwak, maar we proberen aan iedere dag één lichtpuntje over te houden. We hebben het er zwaar mee maar putten kracht uit de mooie herinneringen die we gemaakt hebben, en de verrassingen waar Coen mee komt en waar we gelukkig nog met een lach over kunnen praten.
We zullen ongetwijfeld niet de eersten zijn die dit zeggen, en hopelijk zeker niet de laatsten, maar de liefde en energie die jullie ons gegeven hebben gaan een stuk verder dan enkel de dag zelf. Hopelijk kan de stichting nog heel veel Vaarwensen in vervulling laten gaan, jullie doen ècht goed werk!
Met warme groet, ook namens Coen
Els Ombelet
Rebecca en Jeroen Twigt