Vaarwens 1167 op 31-05-2023

1167 Ans 10Een zonovergoten dag op het water

Een prachtig verslag van boots Alette en haar echtgenoot Arthur:

Vandaag verwelkomen we Ans (geb.1941) als onze gast. Na een mooi, actief en avontuurlijk leven heeft ze onlangs besloten om geen verdere behandeling te ondergaan voor haar ziekte. Ondanks alles blijft haar optimisme aanwezig en ze keek uit naar deze dag met haar levenspartner Henk, een aantal van haar beste vrienden en naaste familie. Ans en Henk wonen in Amstelveen en hebben in het verleden vele vaartochten gemaakt over de Amstel naar Amsterdam. Deze herinneringen maken het extra bijzonder om vandaag samen met vrienden en familie weer zo'n dag te beleven en even alle zorgen over de gezondheid achter te laten. Voor boots Alette is dit een heel bijzondere dag omdat ze haar tante Ans aan boord mag verwelkomen.

In de afgelopen dagen was het bewolkt met een stevige, frisse wind, maar vandaag beleven we een prachtige lentedag. De lucht is blauw, er is wat wind, maar vooral veel zon en een zeer aangename temperatuur.

Wanneer Ans met vrienden en familie rond 10.30 uur arriveren, heeft schipper Yoni het vaarwens schip al in gereedheid gebracht.. Alette verwelkomt de gasten van vandaag met koffie en hapjes. Schipper Yoni neemt het woord om iedereen - en in het bijzonder Ans - welkom te heten en het programma voor vandaag toe te lichten. Aan Ans de keuze: gaan we richting de Zaanse Schans of naar Durgerdam. Voor Ans is het geen moeilijke keuze; ze wil graag nog een keer over het IJ varen, langs de stad richting de Oranjesluizen.

Alette maakt de boot los en Yoni manoeuvreert het schip de haven uit. Het water is druk bezocht, met een mix van beroepsvaart, zeil- en motorboten en meerdere ponten die oversteken. De gasten genieten meteen van dit schouwspel. Ondertussen heeft Ans een mooie plek naast schipper Yoni veroverd, met een prachtig uitzicht over het IJ.

We passeren het Centraal Station, de Cruise Terminal en de Oostelijke eilanden. Ans haalt mooie herinneringen op uit haar jongere jaren, toen ze actief was als bemanningslid op de Holland America Lijn.Daarna passeren de Oranjesluizen snel en terwijl we genieten van een heerlijke kop koffie, varen we het open water op. Bij het Vuurtoreneiland draait Yoni het schip en met de wind in onze rug varen we naar Durgerdam. De sfeer aan boord is uitstekend. Ans heeft uitgekeken naar deze dag en geniet van het gezelschap van haar zus, van Henk en haar dierbare vrienden.

Net buiten de haven van Durgerdam laat Yoni het anker zakken en serveert Alette de lunch. De motor wordt uitgeschakeld en we horen alleen nog het geluid van het kabbelende water. Ook nu worden er mooie herinneringen opgehaald en opnieuw beleefd. Na de lunch maken we ons klaar voor de terugtocht. Met de wind in de rug is het heerlijk vertoeven op de boeg van het schip. De schipper neemt ons nog even mee naar een van de verborgen pareltjes langs het IJ en vaart via Zijkanaal K naar Nieuwendam. De gasten genieten van de ontspannen sfeer op het water op deze prachtige laatste dag van mei.

Voordat we aanmeren in de haven maakt schipper Yoni nog een korte vaart door een deel van de Amsterdamse haven. Bij het aanmeren nemen de gasten afscheid van de bemanning. Het was een prachtige dag voor Ans, een dag om even alle zorgen te vergeten en te beleven met Henk, naaste familie en vrienden.

Vaarwel dappere Ans
Auteur Vaarwens / Alette en Arthur

Ans: † 14-6-2023

Dagschipper Yoni en boots Alette voor hun inzet